Artikel top billede

Stortest: Fire kontorpakker til din smartphone

Med disse smarte office-apps bør du kunne udføre grundlæggende kontorarbejde på din smartphone. Men hvor anvendelige er de, når det kommer til stykket?

Hvis du er fanget i en kø, et venteværelse eller i toget og har tid tilovers, så er der mere produktive ting, du kan bruge din smartphone til end Facebook-opdateringer og Angry Birds.

Hvorfor ikke få noget kontorarbejde fra hånden?

Der findes en række kontorpakker til de forskellige smartphone-platforme.

I denne test fokuserer vi på de løsninger, der ikke knytter sig til én bestemt platform.

Det drejer sig om Documents To Go, OfficeSuite Pro, Quickoffice Pro og Smart Office, som alle her er testet på den i øjeblikket mest populære platform, Googles Android.

Google tilbyder ganske vist en gratis app-version af cloud-løsningen Google Dokumenter, men funktionaliteten er ret begrænset; derfor har vi valgt ikke at tage den med her.

På samme måde har Apple udviklet Pages, Keynote og Numbers til iPhone og iPad, hvilket er nogle helt fornuftige apps, men som kun fungrerer på Apples egne priodukter.

Satser din virksomhed på Windows Phone 7 fra Microsoft, er det naturligvis nærliggende at se nærmere på Microsofts egne mobilapplikationer.

Hvis man skal tro eksperterne, er det dog de færreste virksomheder, der i fremtiden kan nøjes med at understøtte én enkelt smartphone-platform.

Medarbejderne har forskellige ønsker til og behov for smartphones og tablet-pc'er, og dem bør it-afdelingen i en vis grad imødekomme, lyder rådet.

Derfor er det relevant at se nærmere på de kontorpakke-løsninger, der kan fungere på tværs af platformene.

Det skal bemærkes, at der kan være forskel i pris og funktionalitet fra platform til platform - denne test tager som nævnt udgangspunkt i Android.

Det kan løsningerne

Alle disse kontorpakker inkluderer et skriveprogram, et regnearksprogram og et program til at lave præsentationer.

De hævder alle at understøtte filformater, der er standard i Microsoft Word (.doc, .docx), Excel (.xls, .xlsx) og PowerPoint (.ppt, .pptx).

De kan desuden alle integrere med Google Dokumenter, så man for eksempel kan hente et tekstdokument, som oprindeligt er skrevet i Google Dokumenter, ind i tekstbehandlingsprogrammet fra enhver af disse kontorpakker for at læse og redigere det.

De har også alle indbygget pdf-læser.

Vi har vurderet hver app ud fra tre hovedkriterier:

- Hvor let er det at redigere et eksisterende dokument?

- Hvor godt fungerer brugergrænsefladen inden for begrænsningerne af en smartphone med Android, særligt med hensyn til det almindelige skærmtastatur?

- Opstår der problemer ved import af almindelige dokumentformater fra Microsoft Office?

Kontorpakkerne er blevet testet på den Android-baserede Motorola Triumph.

Denne smartphones skærm på 4,1 tommer kom virkelig til sin ret, når det handlede om at læse eller redigere dokumenter.

På telefoner med mindre skærme vil brugergrænsefladen i hver af disse apps være så meget desto vigtigere.

Documents To Go

Udvikler: DataViz.
Pris: 78,99 kroner.
Andre versioner: Documents To Go 3.0 Main App (kan kun vise dokumenterne, gratis).

Dataviz' Documents To Go findes til i alt seks mobilstyresystemer heriblandt Android, iOS, BlackBerry og det hedengangne Palm OS.

Dataviz tilbyder også et gratis program til Windows, som kan bruges til at synkronisere filer mellem pc og Android-mobil via et USB-kabel.

Desværre er denne kontorpakke i skrivende stund ikke blevet opdateret i over et år, hvilket tydeligt skinner igennem.

Tekstbehandlingsprogrammet i Documents To Go er ikke noget særligt, men det er ligetil at bruge - man indtaster tekst på An­droids skærmtastatur.

Trykker man på sin telefons menuknap, fremkommer der en værktøjslinje i bunden af skærmen, hvorfra man kan vælge at indsætte punkttegnsopstillinger, nummererede lister og tabeller i sine tekstdokumenter.

Det lykkedes os ikke at få Documents To Go til at indlæse billeder indlejret i .docx-dokumenter. Billeder i .doc-dokumenter kan dog godt vises.

Præsentationsprogrammet i Documents To Go er meget primitivt.

Det er kun muligt at lave præsentationer, der udelukkende består af sort tekst på hvid baggrund.

Med andre ord er det tilsyneladende ikke hensigten, at man skal bruge denne app til andet end hurtigt at smide en simpel præsentation sammen, som man senere kan importere og tilpasse i eksempelvis PowerPoint.

Derfor kan det heller ikke overraske, at visse præsentationer i .ppt-formatet slet ikke bliver indlæst, selvom det dog lykkedes at indlæse præsentationer i .pptx-formatet.

Regnearksprogrammet er lige så minimalistisk.

Man interagerer med det udelukkende via menuknappen, som frembringer en værktøjslinje, hvorfra man kan vælge at indtaste formularer eller celledata, vælge spalter og rækker samt vise eller redigere andre ark. Det fungerer fint, selvom brugergrænsefladen ikke ligefrem er elegant.

Man kommer til at trykke meget på menuknappen, hvis man opbygger et regneark helt fra bunden, da der ikke er nogen værktøjslinje, som bliver på skærmen.

Selv om dette regnearksprogram understøtter brugen af diagrammer, så lykkedes det ikke at få det til at vise diagrammer eller nogen anden grafik fra eksisterende Excel-dokumenter (hverken i .xls- eller .xlsx-format).

Documents To Go mangler mange af de funktioner, som nyere apps på Android plejer at tilbyde. Det er for eksempel ikke muligt at formindske eller forstørre visningen af de forskellige typer dokumenter ved at knibe to fingre sammen for at zoome.

I stedet må man lave et dobbelttryk på skærmen for at få vist et zoom-værktøj. Alternativt kan man trykke på menuknappen, vælge View, vælge Zoom og her endelig vælge en mere passende visning fra 25 til 200 procent.

På samme måde kræver det også adskillige skærmtryk at klippe, kopiere og indsætte. Først må man trykke på telefonens menu­knap, vælge Edit og her vælge Select.

Først da får man et værktøj, man kan bruge til at markere tekst ved at dobbelttrykke. Herefter må man igen gennem rækken af tryk på menuknap, Edit og valg af Copy eller Cut.

Når man skal indsætte teksten igen, må man endnu en gang gennem alle disse trin.

Konklusion

Documents To Go findes til en del forskellige platforme, men har en besværlig brugergrænseflade og er kun delvist kompatibel med formaterne fra Microsoft Office.

Quickoffice Pro

Udvikler: Quickoffice.
Pris: 77,98 kroner.
Andre versioner: Quickoffice Pro HD (version til tablet-pc, koster 104,14 kroner). Quickoffice Pro Trial (syv dages gratis prøveperiode).

Quickoffice Pro er tilgængelig til Android, iOS og Symbian.

Denne kontorpakke skiller sig ud fra konkurrenterne på grund af den lange liste af cloud-services, den understøtter: Dokumenter kan uden vanskeligheder hentes ind fra Box.net, Dropbox, Google Dokumenter, Huddle, MobileMe og SugarSync.

De forskellige programmer i Quickoffice Pro tilbyder sjovt nok mere avancerede ting, som de andre kontorpakker ikke inkluderer, samtidig med at der mangler helt grundlæggende funktioner.

For eksempel understøtter tekstbehandlingsprogrammet hverken sidehoved, sidefod, nummererede lister, punkttegnsopstillinger eller afsnitsformatering.

På den anden side er det muligt både i programmet til tekstbehandling og til præsentationer at tage et billede med telefonens kamera og indsætte det, mens man er i gang med at udarbejde dokumentet.

Da vi åbnede tekstbehandlingsprogrammet første gang, var den viste skriftstørrelse så lille på telefonens skærm, at det var nødvendigt at zoome ind, til skriften var læsbar.

På den anden side blev alle eksisterende Word-dokumenter vist korrekt, selv de med indlejrede billeder.

Præsentationsprogrammet har et udvalg af otte prædefinerede former såsom rektangler, ovaler og pile, som kan sættes ind i præsentationerne.

Det er muligt at ændre farve på tekst, former og baggrunde. Alle testede PowerPoint-dokumenter blev vist korrekt med billeder og øvrig grafik.

Regnearksprogrammets brugergrænseflade minder om det i OfficeSuite Pro, hvor individuelle ark vises som faneblade nederst på skærmen.

Funktionerne består af det sædvanlige minimale udvalg, heriblandt indsætning af spalter og rækker, data og formularer samt justering af kanter og skrifttyper.

Quickoffice har en værktøjslinje, man får adgang til via menuknappen, som vises i bunden af skærmen i både tekstbehandlings-, præsentations- og regnearksprogrammet.

Værktøjslinjen kan rulles horisontalt for at give adgang til flere redigeringsfunktioner.

Den er muligvis en anelse for smal i forhold til effektiv brug på en mobiltelefon, og til tider havde det været rart, hvis den var blevet på skærmen i stedet for at forsvinde, når man har valgt noget fra den.

Derfor bliver det til mange tryk på menuknappen for at få adgang til værktøjslinjen i arbejdet med tekstdokumenter, regneark og præsentationer.

Det var en lille smule besværligt at markere tekst i forbindelse med at klippe, kopiere eller indsætte, men det var alligevel mere intuitivt end i Documents To Go eller OfficeSuite Pro.

Man dobbelttrykker på et ord eller billede for at markere det. Så fremkommer der automatisk en værktøjslinje, hvorfra man kan vælge at klippe, kopiere eller indsætte.

Problemet er, at denne værktøjslinje er en smule for lille, så man let kommer til at ramme den forkerte knap.

Regnearksprogrammet kan indlæse eksisterende Excel-dokumenter i både .xls- og .xlsx-format med indlejrede diagrammer, hvilket hverken Documents To Go eller OfficeSuite Pro er i stand til. Dog bliver skriftstørrelsen vist lidt forkert.

Konklusion

Quickoffice Pro understøtter en masse cloud-storage-services, men programmet til tekstbehandling mangler adskillige grundlæggende funktioner, som er tilgængelige i OfficeSuite Pro.

Ligesom OfficeSuite Pro fås også Quickoffice Pro i en prøveversion, som dog kun kan bruges gratis i syv dage.

OfficeSuite Pro 5

Udvikler: Mobile Systems.
Pris: 81,11 kroner.
Andre versioner:] OfficeSuite Pro 5 (Trial) (30 dages gratis prøveperiode). OfficeSuite Viewer 5 (kan kun vise dokumenterne, koster 26,34 kroner).

Ligesom Documents To Go findes OfficeSuite Pro til adskillige mobilplatforme ud over Android, heriblandt iOS, BlackBerry og Palm OS.

Udvikleren Mobile Systems sælger desuden et bredt udvalg af ordbøger og opslagsværker til kontorpakken, heriblandt over forskellige fremmedsprog og fagtermer inden for eksempelvis medicin.

OfficeSuite kan ligesom de øvrige kontorpakker i denne anmeldelse oprette adgang til Google Dokumenter, men viser ikke ens samlinger, hvilket er navnet for mapper i Google Dokumenter.

I stedet viser OfficeSuite én lang liste over alle ens Google-dokumenter og giver dermed et ret uorganiseret indtryk.

OfficeSuite viser dog individuelle dokumenter på en måde, der er meget behageligt for øjet.

Når et tekstdokument først er indlæst, vises dets øverste del i en umiddelbart læsbar størrelse.

De fleste andre kontorpakker i denne anmeldelse kræver, at man først zoomer ind på dokumentet, før man kan begynde at læse eller redigere.

Sammenlignet med de andre kontorpakker har programmet til tekstbehandling i OfficeSuite flere af de funktioner, som normalt findes i et tekstbehandlingsprogram til desktop såsom tekstjustering, skrifttyper, punkttegnsopstillinger, nummererede lister og så videre.

Microsoft Word-dokumenter i både .doc- og .docx-format vises korrekt selv med indlejrede billeder.

OfficeSuites regnearksprogram er mere indbydende og effektivt end dét i Documents To Go.

De individuelle ark vises eksempelvis som faneblade i bunden af skærmen, så det er let at springe fra det ene til det andet ark. Derudover er der de forventede funktioner såsom et nyttigt værktøj til diagrammer.

Men ligesom Documents To Go vil heller ikke OfficeSuite vise diagrammer eller anden grafik indlejret i eksisterende Excel-dokumenter i hverken .xls- eller .xlsx-format.

Både programmerne til tekstbehandling og regneark har en værktøjslinje nederst på skærmen, som kan rulles horisontalt for at få adgang til flere funktioner såsom tekstformatering, formularer og så videre.

Det fungerer upåklageligt, og værktøjslinjen kommer ikke i vejen for visningen af dokumentet, selv ikke når telefonen holdes horisontalt, så visningen foregår i landskabsformat.

I tekstbehandlingsprogrammet lægger værktøjslinjen sig lige oven over skærmtastaturet, hvilket giver let adgang med tommelfingrene til formaterings- og redigeringsfunktioner.

Også andre ting er lettere i OfficeSuite end i flere af de andre kontorpakker.

Hvis man for eksempel vil klippe, kopiere eller indsætte, dobbelttrykker man bare på et ord for at markere det, hvorefter man trykker på telefonens menuknap og vælger Edit på skærmen.

Præsentationsprogrammet i OfficeSuite inkluderer ni skabeloner med farverige baggrunde, og et par af dem ser faktisk professionelle nok ud til at kunne bruges til forretningsformål.

Men kan dog ikke specialtilpasse skrifttype og -størrelse eller baggrundsfarverne.

Der er ingen problemer med at indlæse eksisterende PowerPoint-præsentationer.

Konklusion

Takket være værktøjslinjen er OfficeSuite Pro fantastisk til tekstbehandling og har flest tekstbehandlingsfunktioner sammenlignet med de andre kontorpakker i denne anmeldelse.

Da der findes en prøveversion, som er gratis i 30 dage, er denne app bestemt et forsøg værd.

Smart Office

Udvikler: Picsel.
Pris: 52,00 kroner.
Andre versioner: Ingen.

Smart Office findes også til iOS og Symbian og har et stærkt fokus på den grafiske brugergrænseflade. Centralt i kontorpakken finder man en sidebladningsfunktion, der viser miniaturebilleder af siderne i ens dokumenter arrangeret i en karruselvisning, på samme måde som man i iTunes kan bladre i albumcovers.

Det ser godt ud, og så er det faktisk nyttigt - det er let og hurtigt at bladre igennem sine sider og ark.

Ud over adgang til filer i Google Dokumenter er Smart Office kun nummer to kontorpakke i denne anmeldelse, der gør det muligt at hente dokumenter ind direkte fra Dropbox.

For at oprette et nyt dokument trykker man på et miniaturebillede af en skabelon.

I tekstbehandlingsprogrammet er der eksempelvis skabeloner til et forretningsbrev eller en rapport.

I præsentationsprogrammet er skabelonerne blot kosmetiske; man kan her kun vælge mellem temaer med lyse eller mørke baggrunde.

Derimod har to af regnearksskabelonerne nyttige funktioner, der gør det lettere at holde styr på sine udgifter eller at bygge diagrammer over sine data.

Regnearksprogrammet placerer individuelle ark som faneblade øverst på skærmen, så det føles som at bruge en browser, når man skifter mellem sine forskellige ark.

Sammenlignet med de andre kontorpakker i denne anmeldelse virker regnearksprogrammet i Smart Office som det hurtigste. Når man ruller gennem et ark foregår det glat og uden forsinkelse.

Når man redigerer eller indtaster data i en celle, fremkommer der en værktøjslinje i bunden af skærmen med knapper til at formatere, tilføje eller slette spalter eller rækker og til at indsætte formularer.

I præsentationsprogrammet har man 14 prædefinerede former at vælge imellem såsom pile, kvadrater og stjerner.

Brugergrænsefladen skiller sig ud fra de andre i denne anmeldelse: Man kan i højre side af skærmen få vist en liste med miniaturebilleder af siderne i ens præsentation.

Denne liste kan man rulle igennem vertikalt og trykke på et miniaturebillede for at springe til den valgte side.

På trods af disse fremragende egenskaber så har tekstbehandlingsprogrammet i Smart Office bare ikke nær så mange funktioner som OfficeSuite Pro eller endda Document To Go.

Man kan justere farve, størrelse, stil og type af teksten, indsætte punkttegnsopstillinger og nummererede lister - men det er omtrent også det eneste, man kan.

Ligesom i Quickoffice Pro er det dog muligt at bruge sin smartphones kamera til at tage et billede, som kan indsættes direkte i et tekstdokument, men ikke i en præsentation, som det er muligt i Quickoffice.

Smart Office viste fejlfrit alle de dokumenter fra Microsoft Word, Excel og PowerPoint, som vi testede, inklusiv alle former for indlejret grafik.

Det fungerer rigtig fint, sådan som Smart Office har implementeret markeringen af tekst og grafik med henblik på at klippe og indsætte og især flytte elementer.

Man dobbelttrykker på tekst eller grafik for at markere det. Så fremkommer der en værktøjslinje i bunden af skærmen, hvor man kan vælge at klippe, kopiere eller indsætte.

Man kan også trække tekst og grafik til andre områder af sit dokument ved at holde fingeren nede, indtil der fremkommer et ikon af en hånd, som man så kan trække rundt.

Ingen af de andre kontorpakker har en lige så effektiv metode til at flytte elementer i et dokument.

Konklusion

Smart Office har en flot grafisk brugergrænseflade, der samtidig er anvendelig, og derudover skiller kontorpakken sig ud fra de andre i denne anmeldelse ved, hvor godt den håndterer markering og flytning af elementer.

Det er ærgerligt, at udvalget af funktioner i tekstbehandlingsprogrammet er så mangelfuldt.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Targit A/S
Udvikling og salg af software til business intelligence.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Fremtidens digitale kraftværk: Tag styringen med dit ERP-system

I dag ligger moderne ERP-platforme i skyen og opdateres adskillige gange årligt. Samtidig får man nærmest pr. automatik adgang til en omfattende portefølje af integrationer, add-ons, 3. partsmoduler, BI og avancerede funktioner til AI/ML-understøttelse af forretningsprocesser. På denne dag går vi derfor i dybden med, hvad det betyder for din virksomhed. Uanset om I har migreret til en cloudbaseret platform eller planlægger at gøre det indenfor en overskuelig fremtid.

21. november 2024 | Læs mere


Sådan bruger du aktivt AI til at styrke din cybersikkerhedsindsats

Kan AI styrke din cybersikkerhed og forebygge f.eks. ransomwareangreb? Ja – og endda særdeles effektivt! På denne konference kan du blive klogere på, hvordan du i praksis anvender AI til at styrke dit sikkerhedsniveau – og gøre cyberbeskyttelsen mere fleksibel.

27. november 2024 | Læs mere


Styrk din virksomhed med relevant, pålidelig og ansvarlig AI integration med SAP

Kom og få indsigt i, hvordan du bruger AI til at transformere og effektivisere dine arbejdsgange. Vi kigger nærmere på AI-assistenten Joule, der vil revolutionere måden, brugerne interagere med SAP’s forretningssystemer. Og så får du konkret viden om, hvordan du kommer i gang med at bruge AI til at booste din forretningsudvikling.

03. december 2024 | Læs mere