Sociale medier suger livet ud af e-mail
I løbet af de seneste tre år har Thierry Breton, øverste chef for det franske it-konsulenthus Atos, ikke sendt én eneste e-mail.
"Hvis folk vil i kontakt med mig, så kan de komme og besøge mig eller sende en tekstbesked," siger den 56-årige direktør til Wall Street Journal.
E-mail har i mange år været en fuldstændig integreret del af de flestes liv, både det private og det erhvervsmæssige, men nu begynder elektronisk post at tabe pusten.
"Der er ingen tvivl om, at den rolle e-mail spiller i virksomheder, er ved at ændres. Flere og flere vælger at droppe egen e-mail-server til fordel for en cloud-baseret løsning," siger Anders Elbak, researchchef, analysehuset IDC.
Stadig flere virksomheder bruger flere forskellige typer af kommunikation - ofte integreret i en Unified Communications-løsning eller "collaborative" løsning.
"Resultatet er, at e-mail suppleres af såvel IM (instant messaging, red.) som videotelefoni," siger Anders Elbak.
IBM's mailklient styrtbløder
En af de store mailklienter, der har mærket tendensen, er IBM's Lotus Notes, der på det seneste har
tabt 250.000 brugere på bare to kunder - bilproducenten General Motors og revisionskoncernen Ernst & Young.
Der er tydeligvis en krig i gang på mail- og kalenderområdet, og i den krig tager IBM ikke markedsandele, men det gør til gengæld Gmail og Outlook.
Vi har spurgt Jan Brinck, daglig leder, Symfoni Software Danmark, hvad det er, der sker og hvilke trumfer IBM og Notes, som er en af verdens største samarbejdsplatforme (collaboration tool), stadig gemmer i ærmet.
"Jeg tror, IBM har erkendt, at krigen om mailklienten er tabt, men til gengæld har IBM en stærk workflow engine i Domino og sammen med sin Websphere-strategi en god collaboration-platform, de kan tilbyde kunderne," siger Jan Brinck, der gerne ser sin virksomhed Symfoni Software omtalt som Collaboration-leverandør.
Her ligger værdierne begravet
Han understreger, at mail- og kalenderløsninger som sådan er blevet 'commodity' og kan være "hvad som helst".
Der, hvor værdien ligger i dag, er i applikationerne, og måden de anvendes på specielt i en Social-Business sammenhæng.
"Ved at få os til at lægge et web-grænsesnit på samt "Social-Business-enable" deres eksisterende løsninger, bevarer vores Notes- og Domino-kunder investeringen i disse løsninger," siger Jan Brinck.
Og selvfølgelig har IBM læst skriften på væggen. 'Get Social - Do Business' var den røde tråd på Lotusphere-konferencen
tidligere i år.
Her annoncerede IBM blandt andet en bedre integration mellem Lotus Notes-platformen og eksterne web-baserede netværk som eksempelvis Facebook og Twitter.
Send og vent
IDC vurderer ligeledes, at det er rigtig interessant, at den måde e-mail bruges på også er under forandring.
"Problemet med e-mail, hvis man kan tillade sig at kalde det et problem, er, at det er en asynkron kommunikationsform, hvilket vil sige, at afsenderen sender sin besked og så ellers bare kan vente på, at der kommer et svar. Det er ikke muligt at afbryde eller stille uddybende spørgsmål," siger Anders Elbak.
Herudover har de færreste e-mail-løsninger, hvis nogen overhovedet, særlig intelligens indbygget.
Som hovedregel skal al sortering foretages manuelt og gøres efter et traditionelt mappeprincip.
For eksempel kan bredere kommunikationsplatforme, som ofte låner en del fra principperne i sociale medier, ofte sortere indhold mere intuitivt og automatisk efter kontaktperson, emne og så videre.
IDC mener dog ikke, at den gode gamle ensrettede e-mail helt og aldeles skal kastes på møddingen.
"Nej, e-mail har stadig sine brugsområder, for i visse tilfælde er synkron kommunikation ikke hensigtsmæssig. Eksempelvis når man kommunikerer med folk, som sidder på den anden side af jorden og altså sover, når vi arbejder. Desuden er e-mail mere formel end for eksempel IM, og det betyder, at e-mail stadig kan bruges til bestillinger, ordrebekræftelser og så videre," siger Anders Elbak.
Hos konsulenthuset Atos, hvor chefen som nævnt ikke har skrevet en email i tre år, er det planen, at alle ansatte dropper e-mail fuldstændigt i løbet af halvandet år.
Ifølge artiklen i Wall Street Journal baserer al kommunikation i det franske konsulenthus sig fremover på IM og en Facebook-lignende brugergrænseflade. Exit e-mail.