Er Rejsekort-projektet til 1,4 milliarder kroner ved at blive en privacy-bombe? Det tyder meget på, hvis man skal tro dagens udgave af Kristeligt Dagblad.
Ifølge avisen skal man betale med sin privacy, hvis man vil med offentlig transport og benytte Rejsekortet fra næste år - medmindre man er villig til at betale en højre pris for oprettelsen af kortet og i øvrigt gerne vil sige farvel til de rabatter, der skulle gøre kortet til en trods alt nogenlunde konkurrencedygtig betalingsmåde.
"Til forskel fra det eksisterende periodekort skal man med Rejsekortet oplyse både cpr-nummer og bankoplysninger foruden navn, adresse og e-mail. Samtidig bliver alle kort-indehaverens rejser med offentlig transport registreret," skriver Kristeligt Dagblad i dag.
Et såkaldt Rejsekort Anonymt koster 60 procent mere i oprettelse, og giver ikke samme rabatter som det personlige rejsekort.
Privacy-eksperten Charlotte Bagger Tranberg fra Juridisk Institut ved Aalborg Universitet mener ikke, at det er nødvendigt for Rejsekortet at kræve så mange personlige oplysninger udleveret fa kunderne.
Dobbelt-id
"Man kan jo sige, at der er tale om dobbelt identifikation. I det øjeblik, man har givet sine kontokortoplysninger, har man også identificeret sig. Og når man identificerer folk ad den vej, er spørgsmålet, om man ikke kunne nøjes med at bruge deres fødselsdato. De to oplysninger i kombination ville give det samme resultat," siger Charlotte Bagger Tranberg.
Hun peger over for Kristeligt Dagblad på, at rejsekort-selskabet ved at registrere passagerernes rejser kan afdække mere detaljerede rejsemønstre, end det tidligere har været muligt.
Firmaet bag Rejsekortet et privat selskab. Ejerne er DSB og række regionale trafikselskaber.
Totalprisen på udviklingen af Rejsekortet blev tidligere i år opgjort til næsten 1,4 milliarder kroner. Det beløb dækker udgifterne til software og hardware hos Rejsekortet, men de lokale bus- og togselskaber skal desuden lægge yderligere investeringer for at lave integration til deres egne it-systemer.
Sidste år var hele Rejsekort-projektet ved at falde til jorden på grund af forsinkelser og uenighed mellem leverandøren og Rejsekortet A/S. I 11. time lod daværende trafikminister Hans Christian Schmidt projektet leve videre, fordi den tekniske leverandør garanterede, at rejsekortet - i en begrænset version - kan rulles ud i 2012 over hele landet.