Et køb hos elektronikkæde Experts onlinebutik bliver væsentlig dyrere, når kunden klikker sig frem til kassen med sin varekurv. Det viser en artikel på politiken.dk i går, onsdag. Når kunden handler på nettet hos Expert.dk ender kameraet med at blive 499 kroner dyrere, når fragtgebyret bliver lagt til.
Fraregnet fragtgebyret er det samme kamera, et Olympus E420 DZ er dyrere hos Computercity, der har et væsentlig lavere fragtgebyr. Og dermed bliver Experts onlinetilbud pludselig dyrere end konkurrerende forhandlere.
Kædedirektør i Expert, John Birkemose-Andersen kan ikke umiddelbart forklare det høje gebyr, men siger til politiken.dk, at det høje fragtgebyr kan skyldes en særlig forsikring af forsendelsen af dyre varer.
»Det kan jeg ikke lige svare på, men måske er det fordi det er en værdiforsendelse«, siger kædedirektør i Expert, John Birkemose-Andersen til Politiken.
Expert skjuler det høje fragtgebyr så godt, at det først er til sidst, at kunderne bliver gjort opmærksom på det. Kunden får først oplyst den dyre fragtpris, når han eller hun har lagt varen i kurven og indtastet sit navn og adresse. Og dermed kan den høje pris overraske kunden til sidste i købsøjeblikket.
John Birkemose-Andersen understreger, at Expert.dk ikke er som andre onlineforhandlere, da kunderne i modsætning til andre it-forhandlere på nettet kan vælge at hente deres varer i en af Experts fysiske butikker.
Forhandlernes valg
Morten Duch, der er formand for Foreningen af online It Forhandlere, FOIF, mener generelt ikke, at der er noget galt i at tage høje fragtgebyrer. Han siger til CRN, at forhandlerne selv skal vurdere, hvilken avance han vil have til håndtering af fragtomkostninger.
»Det er op til den enkelte forhandler, hvor meget han vil kræve i fragtgebyr. Det, det handler om, er at gebyret er synligt for kunden,« siger han.
Onlinekunder er klar over, at fragt koster, og når de sammenligner priser, ser de oftest på totalpriserne. Derfor vil de gennemskue de webshops, der skruer op for fragtgebyret, forklarer han.
Morten Duch mener, at det er op til den enkelte forhandler, hvornår i købsprocessen, han vil fortælle kunden om gebyret. Hvordan forhandlerne gør opmærksom på fragtgebyret påvirke den måde kunden reagerer og hvor kunden vælger at købe varen.
»Det er et markedsføringsspørgsmål, der handler om forhandlernes holdning til sin forretning,« siger han.