Et år efter Lenovos overtog IBMs PC-division, er hvedebrødsdagene for længst overstået. Den kinesiske PC-gigant har måttet opretholde en delikat balancegang mellem at kapitalisere på IBMs stærke brand, og samtidigt opbygge kendskab og efterspørgslen til Lenovos andre produkter.
Men flere forhandlere kritiserer Lenovo for at være for usynlige i kanalen. En af de kritiske forhandlere er den sjællandske partner Kompetera A/S.
»Lenovos konsulent er her jævnligt, og vi har et ganske fornuftigt samarbejde. Men nogle gange føles det lidt som om de bare er her for at vise flaget. Vi har ikke rigtigt mærket de store forandringer fra IBM tiden, bortset fra at de har skiftet farve på deres logo. Jeg savner en klar udmelding om, hvad de kan, og hvad deres langsigtede strategi er,« siger salgsdirektøren for Kompetera Carsten Lindsted.
Hos forhandleren er man glade for Lenovos nye produkter, men ifølge Carsten Lindsted er Lenovo for dårlige til at markedsføre sig selv.
»Det er klart at de har holdt lav profil her i starten, hvor de har haft travlt med at flytte, men de mangler gennemslagskraft, og det er et problem, når de kun kan tilbyde desktops og notebooks.
Jeg har ikke indtryk af Lenovo er det brand, vores kunder taler mest om,« siger Carsten Lindsted.
Læs mere om Lenovos strategi i det trykte blad.