Den meget opreklamerede forbrugerelektronik-automat, som Media Markt har sat op på Münchener Hauptbahnhof trækker mange tilskuere, men få kunder. Det var den oplevelse, CRNs tyske søstermedie havde, da de stillede sig op for at lave en reportage fra »den mindste Media Markt i verden.«
Mange stillede sig op for at se på automaten og trykke på skræmen for at navigere rundt. Men få gik så langt, som til at købe et produkt.
Blandt de kunder, der havde til hensigt at købe et produkt, konstaterede tyske CRN frustration over betjeningen og overskueligheden af automaten
En ældre dame stod i lang tid og trykkede på automaten., men endte med at gå igen uden at købe, selv om hun havde planlagt at købe et digitalkamera.
»Lige præcis den slags produkter har man jo brug for rådgivning, når man køber. Jeg vil alligevel hellere gå ind i en butik,« siger Emma Rother til tyske CRN og bemærker, at hun sandsynligvis alligvel bagefter skulle gå hen i en rigtig Media Markt, hvis hun havde købt et kamera i automaten.
En anden kunde Christina Stahl bruger også lang tid på at trykke sig rundt på displayet i automaten. Hun er dog determineret og opsat på at købe et Nintendo DS-spil.
Men da hun efter en del surfen rundt på automatens display og vejledning fra tilskuere endelig får købt det spil, hun gerne vil have, så smider automaten et forkert spil ud, og Christina Stahl må alligevel besøge en Media Markt for at få fat i det rigtige spil.
Tyske CRNs konklusion på reportage-turen var, at selv om mange kiggede og afprøvede automaten, købte stort set ingen produkter i automaten. Flere af dem, der tjekkede automaten ud, mente det var svært at gennemskue priserne og følte måske også, at mange af produkterne var for dyre til, at man ville købe dem i en automat.
Nogle var dog begejstrede
»Det er jo nemt at købe produkterne via trykskærmen,« erklærede 30-årige Viviane Schweighofer, som modsat flere af de andre tyskere CRN talte med synes, at automaten er en god ide.