Foreningen for Distance- og Internethandel, FDIH angriber i dagens MetroXpress den nye kundeportal, trustpilot.dk for at være unfair mod virksomhederne. Den nye hjemmeside er et brugerstyret arkiv med kundebedømmelser og karakterer til onlinebutikker. Men Trustpilot har ingen forældelsesfrist for de oplysninger, som brugerne taster ind. Det får FDIH's Morten Kamper til at bebrejde portalen for at være unfair mod virksomhederne, der risikerer at sidde i gabestokken til evig tid på grund af fortids synder.
»Jeg frygter, at det kan skabe noget unødig støj, som kan skræmme folk fra at handle på nettet på et alt for tyndt grundlag. Vi har en rigtig god forbrugerbeskyttelse i Danmark, og jeg kan simpelthen ikke se, at vi har behov for det her,« siger han til MetroXpress.
Trustpilots direktør Peter Holten Mühlmann afviser kritikken. Han mener, at Trustpilot vil gøre det nemmere at være onlinekunde.
»Folk har brug for gennemskuelighed. Det er ret nemt at love noget på internettet uden at holde det. Trustpilot er godt for nethandlen fordi god kundeservice fremover vil blive belønnet mere,« siger Peter Holten Mühlmann.
Trustpilot arbejder med et rating-system, der spænder fra »boykot« til »helt i top«. De tre onlinebutikker er i øjeblikket Getmore, Midt-Datas onlinebutik Expressdelivery og Shg.dk's søsterbutik, Itbutikken.
De karakterer, som netbutikkerne får bevæger sig i øvrigt ganske hurtigt. Da CRN's søsterblad Comon i morges kiggede på én af de tre overnævnet online-itbutikker havde den kun fået 24 point på. Dén karakter var tre timer serere steget til 52 point som konsekvens af syv topvurderinger fra brugere.
Trustpilot.dk gik i luften i går søndag og har i øjeblikket vurderinger af 1300 onlinebutikker. Indtil videre findes der omkring 6000 brugerbedømmelser på hjemmesiden. De fleste taget fra andre hjemmesider som pricerunner.dk og andre.