Det danske Applekanal blev fredag reelt reduceret til tre led. Rosenmeier står for distributionen mens Humac og Fona stort set deler privatekundemarkedet imellem dem. Men det bekymrer tilsyneladende ikke de mindre Apple-forhandlere.
»Jeg tror faktisk, at det her vil være til fordel for os. Vi har primært konkurreret med Officeline, og det kan da være, at nogle af deres kunder vil foretrækket en 100 procent erhversvorienteret forhandler,« mener Adrian Frimodt-Møller fra anyMAC.
Apples ledelse tager også fusionen med sindsro.
»Jeg vil ikke kommentere specifikke tal, men den her fusion bekymrer os ikke. Der er stadigt mange forhandlere på det danske marked,« siger Apples danske landechef Kenneth Nielsen.
»Kanalen er enormt vigtig for os, og vi har brugt utroligt mange ressourcer på den. Vi har investeret meget i vores Apple Centres, og vi har sørget for at de enkelte forhandlere har de rette kompetencer,« siger Kenneth Nielsen.
Men IDC mener fusionen kan blive problematisk for Apple.
»Det er en meget smal kanal at have. Når de to største forhandlere fusionere, så burde det give Apple en tilskyndelse til at gå lidt bredere ud i kanalen, og måske finde andre forhandlere. Jo færrere forhandlere du har, jo mere afhængig er du af den enkelte. Med så smal en distribution er de helt klart sårbare,« vurder senior analytiker hos IDC Anders Elbak.