De populære amerikanske cloud-hostere Amazon og Rackspace har nu fået en stor, dansk konkurrent. Hos Netgroup kan virksomheder nu købe CPU, diskplads og RAM på timebasis. Kunden vil hele tiden kunne gå ind i et panel og udvide eller mindske pladsen - alt efter behov.
"Selv om de er meget større, kan vi se, at vi kan konkurrere med Rackspace og Amazon. Vi er ikke dyrere end dem, tværtimod," siger Anders Saaby, teknisk chef for Netgroup.
Priserne starter ved 105 kroner for en server pr. måned. Derefter fortsætter priserne opad, alt efter behov. 10 servere med 64 Gb RAM og 1000 Gb diskplads koster 132.130 kr. pr. måned. I en prissammenligning på Netgroups hjemmeside demonstrerer det danske firma, hvordan de kan måle sig med og endda være billigere end Amazon i visse tilfælde.
Netgroup slår sig op på at være det første ægte cloud-firma med real time skalerbare ressourcer, men it-konsulent Anders Trolle-Schultz, direktør i SaaS-it, mener, at det først og fremmest er selskabets evne til at gøre produktet forståeligt for kunderne, som gør det slagkraftigt.
”Traditionelt set har hostingudbyderene gjort det muligt at deployere nye servere og skalere op og ned hurtigt og nemt, men baseret på en fast månedlig pris. Et fast månedligt beløb er for mange kunder en fordel, da det er meget nemmere at budgettere på denne måde, men betyder også typisk, at kunderne køber ydelser under hensyntagen til deres forventede spidsbelastning," siger Anders Trolle-Schultz.
Han siger dog, at hvis belastningen har store udsving op og ned, kaldet cloudbursting, kan det være en stor fordel kun at betale for det aktuelle forbrug på timebasis. Det gælder specielt, hvis tildelingen og nedlukning af ressourcer, altså loadbalancing, sker automatisk, så virksomheden ikke skal bruge tid på at købe mere eller mindre plads. Det er i høj grad en ting, der kan gøre lokal hosting mere attraktiv for mange virksomheder, siger it-konsulenten.
Netop omkring skalering giver Netgroup fleksibilitet. Netgroups kunder kan selv vælge i hvor høj grad de vil automasere deres ressourceforbrug, siger Anders Saaby. Kunden kan enten manuelt købe ekstra eller færre ressourcer via et kontrolpanel eller automatisere processerne via et API.
"Kunden vil med med relativt få linjers kode kunne udvikle en applikation, som skalerer automatisk i takt med at behovet stiger og falder time for time," siger Anders Saaby.
Én ting er pris. Et andet er den danske lokation. Blandt andet på grund af danske lovkrav og kundernes usikkerhed over for andre landes retspraksis, forventer Netgroup automatisk at skaffe en del danske virksomheder, som tidligere har skyet cloud-produkter udenlandske datacentre, vurderer Anders Saaby.
"Vi forventer, at en signifikant andel af vores kunder vil være danske virksomheder og myndigheder, der har behov for, at deres data ligger i Danmark," siger Anders Saaby.
"FBI kommer ikke og rydder datacentret," siger han og smiler.
Forhandlere skal servicere små kunder
Lige nu har Netgroup en stor gruppe amerikanske kunder, der bruger Netgroup som europæisk hub, og selskabet forventer at fortsætte udviklingen. Det er en fordel for virksomheden, hvis de spreder kundebasen ud over jordkloden, så cpu-kapaciteten bliver brugt både nat og dag.
Netgroup har ikke selv erfaring med at sælge til små kunder med lille it-ekspertise. De har derfor valgt at samarbejde med Meebox.net og Cloud.dk, som vil sælge serverplads i skyen til små virksomheder, der har brug for god support.
"Vi egner os ikke til at sælge til de helt små virksomheder. Dem er vi ikke gode til at supportere. Vi har brug for, at der i den anden ende sidder it-folk, som vi kan arbejde med," forklarer Anders Saaby og smiler.
Det dyreste og sværeste ved at etablere et IaaS cloud produkt, er at designe en storageplatform, der kan understøtte den fleksibilitet, der kræves, forklarer Anders Saaby. Netgroup har bygget et Storage Area Network (SAN) med diske fra Hitachi Enterprise Storage, hvor alle dataene ligger. Processorerne vil som udgangspunkt blive leveret af Dell, men også af IBM og HP. Cisco har leveret nye routere, ASR9000, der skal kunne håndtere, at kunder pludselig beder om at få flyttet store mængder data.
"Vi har bygget netværket efter, at det er et livligt system. Vi kan aldrig vide, i hvilken retning vores kunder udvider," siger Anders Saaby.