It-virksomheden Danware fra Birkerød, har i dag sikret sig 50 procent af aktierne i softwarefirmaet EnoLogic. EnoLogic er et dansk selskab, hvis kerneprodukt er NetFilter, et internetfilter, der scanner og frasorterer internetsider med uønsket indhold som eksempelvis porno og vold. Danware kan med købet markedsføre, sælge og udvikle EnoLogics produkter.
Danware har i alt investeret cirka fire millioner kroner i EnoLogic, og parterne har desuden indgået en aftale om, at EnoLogic vil modtage royalties fra Danware for salget af EnoLogics produkter i løbet af de kommende tre år.
»Investeringen i EnoLogic passer godt ind i vores strategi om at skabe fornyet vækst ved at investere i lovende teknologiselskaber og øge vores salg internationalt. Behovet for beskyttelse imod hjemmesider med uhensigtsmæssigt og anstødeligt indhold er i dag større end nogensinde, og derfor er vi ikke i tvivl om, at investeringen allerede fra næste år vil påvirke Danwares omsætning positivt,« siger Danwares administrerende direktør Peter Grøndahl.
Aftalen mellem Danware og EnoLogic der ligger i Aalborg, træder i kraft fra i dag. De to medarbejder der udgør EnoLogic fortsætter som ansatte i Danware-regi.
I en meddelse til Københavns Fondsbørs i dag, meddelser Danware at man med købet forventer en positiv indvirkning på selskabets økonomi i fremtiden, dog foretages der ingen justeringer af selskabets forventninger til årets resultat.