Krisen kradsede i Customize-it efter, at man i 2003 kom ud med et underskud på 1,3 millioner kroner, men nu er der igen optimisme at spore hos østjyderne. I det netop offentliggjorte årsregnskab, præsenterer man et overskud på 110.159 kroner.
»Vi havde to muligheder efter sidste regnskabsår. Enten kunne vi indgive en konkursbegæring eller også kunne vi få lagt en markeds- og strategiplan, som kunne få os videre,« siger Erik Skovgaard, administrerende direktør i Customize-it.
Med overtagelsen af Columbus IT's C5-kunder i 2004 kom Customize-it videre. Conzern, den københavnske C5 Servicepartner, der egentlig havde opkøbt Coloumbus' C5-aktiviteter, valgte at sælge delen fra med det samme på grund af sit fokus på Sjælland. Customize-it, der satser på det jyske og fynske marked slog til, og på et slag voksede kundemassen i februar 2004 med 30 procent.
Derudover valgte man internt at omlægge strukturen i virksomheden. Man har fået lavet en professionel bestyrelse, og man har sørget for at få styrket salgssiden. Derfor er man på et år gået fra 1.200 kunder til 2.000 kunder.
»Langt hen ad vejen er det spørgsmålet at få opbygget den her kritiske kundemasse, der skal til for at kunne vende butikken. Den kraftige tilvækst på kunder gør, at vi kan udnytte vores ressourcer langt bedre,« siger Erik Skovgaard.
I 2004 har Customize-it haft en hel del integrationsomkostninger, da man skulle omstrukturere virksomheden og implementere de mange nye kunder. Dem har man ikke så mange af i 2005 og derfor forventer Erik Skovgaard et overskud på en halv million kroner i 2005.