Med fire nye medarbejdere og flere på vej gør enterpriseforhandleren Datacon fra Allerød klar til at vinde markedsandele i det jyske. Det gælder både inden for ERP og infrastruktur, hvor hvert område har fået tilført to nye medarbejdere.
På sidstnævnte område regner forhandleren med at udfordre Atea.
»På infrastrukturløsninger har Atea alt for længe fået for let spil, men med de seneste ansættelser af to erfarne sælgere så er der for alvor lagt op til at konkurrencen bliver skærpet,« siger Datacons marketingchef Jesper Laursen og fortæller, at de nye medarbejdere blandt andet kommer fra Proact og Systemtech.
Han oplever, at kunder efterspørger alternativer til Atea.
»Det er ikke altid godt at handle med den store, og vi mærker, at der er kunder, der er trætte af blot at være en blandt mange kunder,« fortæller han og mener, at Datacons specialistviden kombineret med den mindre størrelse giver bedre muligheder for at kræse for kunderne.
Konkurrenceopskriften er enkel.
»Den bedste måde at give konkurrence på er ved at sende folk ud og snakke med kunderne, og det er det, vi gør nu.«
På ERP-siden kommer Datacon blandt andet til at konkurrere mod EDB-Gruppen og Columbus, der ligesom Atea er ejet af Ib Kunøe.
»På ERP-siden, hvor vi har specialiseret os på Microsoft Dynamics AX, har vi længe haft en stor søgning af kandidater og senest er der ansat en sælger og en konsulent til at dække kunderne i det jyske, men også her er vi i markedet for nye kollegaer,« siger Jesper Laursen.
»Vi mangler lige nu at få en bedre dækning i Sønderjylland, men det kan også være, at vi vælger at gå ind og lave et opkøb her,« fortæller han, men ønsker ikke at uddybe opkøbsplanerne.
Datacon kom ud af 2009/10 med et overskud før skat på 6,1 millioner kroner, mens omsætningen er steget med 29 procent fra året før fra 181 til 234 millioner kroner.
Det skal dog ses i forhold til, at det forrige regnskab var præget af finanskrisen, fyringer og udgifter til blandt andet opkøbet af den islandske forhandler Kerfi.