En ny rekruteringsportal vil eliminere headhunterbureauerne. Ideen er, at virksomheder slår stillinger op på sitet og samtidig opgiver den dusør, de er villige til at betale for at får den rigtige medarbejder.
Derefter kan enhver gå ind og komme med et bud på en kandidat, og hvis kandidaten bliver ansat, scorer man dusøren.
Portalen skaber match mellem kandidater og virksomheder via folks almindelige sociale og professionelle netværk - og uden brug af fordyrende headhuntere.
MWR har eksisteret i en måned og der er på nuværende tidpunkt 20 stillingsopslag på sitet og en samlet dusørsum på 300.000 kroner. Den største dusør er p.t. på 50.000 kroner for en programmør.
Der er primært tale om stillingsopslag inden for it-branchen. De tre iværksættere bag ideen regner med at tjene deres penge på de stillinger, der bliver besat, i højere grad end på selve opslagene.
»Hele beløbet, der står på siden, går til den, der kommer med en god kandidat, som bliver ansat. Vi tager så 20 procent af dusørbeløbet i betaling fra kunden, men det er penge som kunden betaler til os separat og ikke en del af den dusør, som bliver udbetalt,« siger Anders Bach Nielsen, der er en af de tre partnere i i MWR.