Tallene fra Lexmark viser et halveret resultat sammenlignet med tredje kvartal sidste år. Administrerende direktør Paul Curlander begrunder den markante tilbagegang med blandt andet et trægt og meget lavere end forventet kanalsalg, skriver det amerikanske CRN.
Resultatet blev for printergiganten 433,4 millioner kroner - over en halvering i forhold til 2004s 963,8 millioner kroner. Salget lå på 7,5 milliarder kroner sammenlignet med 7,8 milliarder kroner sidste år.
»Vi har fået færre ordrer end forventet. Og det er svært for os at vide hvorfor. I sidste ende træffer vores kanalpartnere beslutninger ud fra det, de ser - som for eksempel en afmatning hos slutkunderne,« siger Paul Curlander om det skuffende kanalsalg.
Tredje kvartals tal kommer umiddelbart efter, at Lexmark netop har præsenteret et hold nye farvelaser printere, som ligger på den lave side af 3000 kroner. Men selskabet har ingen intentioner om at dumpe priserne fuldstændig og blive en desideret billig forhandler.