Forhandlere, der ikke fortæller kunder om, at den særlige MPEG2-standard bliver udfaset i 2012, skal give kunderne pengene tilbage. Det er indholdet af en række afgørelser fra Forbrugerklagenævnet.
Tv-apparater med MPEG2-tunere kan fra 2012 ikke længere modtage public service-kanalerne TV2 og DR. Og kunder, der ikke har fået det at vide af deres tv-forhandler, kan altså nu kræve deres penge tilbage.
Men sagen stopper ikke her. Forhandlernes organisation Dansk Erhverv vil nu rejse sagen ved domstolene. Dansk Erhverv kalder det vanvittigt, at forhandlerne på den måde skal kompensere kunderne for den teknologiske udvikling.
»Det er absurd, at forhandlerne skal bøde økonomisk for den teknologiske udvikling, der er sket på tv-markedet. Skal en forbruger, der for nogle år siden har købt en mobiltelefon uden internetadgang, så også kunne komme og kræve penge tilbage, fordi alle mobiler i dag har internetadgang? Det er også afgørende at pointere, at vi taler om tv-apparater, der fungerer,« siger en vred forbrugerpolitisk chef i Dansk Erhverv, Lone Rasmussen.
Nogle af de sager, som Forbrugerklagenævnet har afgjort, stammer helt tilbage fra december 2007. Lone Rasmussen peger på, at der på det tidspunkt ikke var truffet politisk beslutning om, at DR og TV2 skulle skifte fra MPEG2- til MPEG4-standarden. Den danske MPEG4-standard var i øvrigt slet ikke fastlagt, og der var ingen MPEG4-tv i handlen. Hertil kommer, at den offentlige informationskampagne om de forskellige tv-standarder først gik i gang mere end et halvt år senere.
»Forhandlerne skal selvfølgelig informere deres kunder så korrekt som muligt. Men det er ikke rimeligt, at de skal informere om beslutninger, der ikke er truffet, og som de ikke er informeret om,« siger Lone Rasmussen.