Et nordisk samarbejde mellem it-servicevirksomheder er netop blevet etableret. Det er Northern Europe IT Service Alliance, NEISA, der er blevet født på initiativ af danske Servicegruppen.
Med den ny alliance kan de deltagende virksomheder tilbyde en it-service, der dækker hele Norden. Den første kontrakt er allerede underskrevet for 35 printere hos virksomheden Brentags nordiske afdelinger. Den er indgået i Danmark og dækker fejlmeldinger og supplering af toner. Koordineringen foregår fra Danmark via ServiceGruppen, men udføres konkret af partnerne i de øvrige nordiske lande.
Servicegruppen er storebror i NEISA med små 100 teknikere ansat. Derefter kommer svenske NSP med 80 teknikere ansat og norske Nordoc med 70 teknikere. Derudover er finske Fixforum og færøske Nema tilknyttet samt en grønlandsk partner. I alt er 400 medarbejder på et halv hundrede adresser tilknyttet.
Med NEISA kan kunderne nøjes med at henvende sig til én af partnerne, siger nordisk direktør Kenneth Sverker Nilsson, der også er blevet formand for NEISA..
»Vi går efter store nordiske slutkunder som banker og som underleverandør for producenter,« siger Kenneth Sverker Nilsson.