Xerox' forholdsvis tre år gamle, åbne kanalstrategi er ifølge direktøren årsagen til, at Partner Herning skifter hest. Tidligere var Xerox Partnere priviligerede i forhold til andre forhandlere. Det er ikke i samme grad tilfældet længere.
»Der er naturligvis beklageligt, at Partner Herning har valgt ikke at fortsætte et ellers succesfuldt og profitabelt samarbejde. Det kommer dog ikke som en overraskelse, da Xerox har haft en dialog gennem længere tid med Partner Herning om kanalstrategien. Samtidig har Canon givet Poul Sand - ejer af Partner Herning - et tilbud, som han ikke har kunnet sige nej til,« påpeger Morten Felding, der afviser, at tabet kan føre til, at Xerox ændrer sin strategi.
»Vi vil ikke ændre vores strategi. Den viser alle steder positive resultater i forhold til, hvordan det var før i tiden,« siger han.
Samarbejdet ophører 1. december. Herefter vil Xerox etablere aftale med en ny forhandler i området. Morten Felding vil ikke løfte sløret for, hvem der er tale om, men han vurderer, at der ikke går lang tid, før en ny partner er på plads.
Partner Herning trak for anslået 100 millioner kroner omsætning hjem i 2003, hvor overskuddet lød på 10,5 millioner kroner.
Canon Danmarks købstilbud indebærer, at leverandøren køber 49 procent af aktierne i Partner Herning. Partner Herning kan dermed bevare selskabet og den nuværende ledelse.
Som snarligt Canon Business Center vil Partner Herning få hovedsæde i de eksisterende bygninger i Herning, hvorfra selskabet vil komme til at dække Midt- og Vestjylland. Selskabet får endvidere kontor i Viborg. Det overvejes også at etablere kontor i den sydøstlige del af området, oplyses det.