Danske it-forhandlere fælder en hård dom over periferiproducenten Logitech i CRNs årlige Image-undersøgelse, som blev offentliggjort i sidste uge.
Fra at være en klar nummer et i fjor er Logitech i år dumpet ned på en samlet femteplads i Image-undersøgelsen. Og forklaringen kan meget vel være Logitechs forholdsvis nye skandinaviske salgsorganisation med hovedkvarter i Stockholm, som blev indført i starten af året.
Ændringen af organisationen var konsekvensen af en salgsstrategi med forstærket fokus på fællesnordiske retail-kæder som El-giganten og Dansk Supermarked og B2B-spillere som Dustin og Atea. Mindre forhandlere serviceres derimod via distributører.
Men ændringerne er ikke gået upåagtet hen i kanalen. Ganske vist er forhandlerne stadig ganske tilfredse, når de gælder priser, avancer og salgbarhed af Logitechs produkter, ligesom der scores højt på leveringssikkerhed. Til gengæld peger forhandlernes tommelfingre alvorligt nedad, når det gælder Logitechs evne til at give forhandlerne salgsstøtte og rådgivning. Også når det gælder service, kompetente medarbejdere, kommunikation og produktudvikling er der rynkede bryn.
Logitechs nordiske direktør Ronnie Johansson er forbløffet, da CRN konfronterer ham med det negative Image-resultat for 2010.
»Vi har ændret vores organisation i troen på, at det ville forbedre kontakten til forhandlerne. Vi arbejder stadig lokalt med en lokal ledelse i Danmark, og den eneste forandring er, at vi ser på Norden som et stort land, fordi vores store kunder i retail-segmentet også arbejder på nordisk plan,« siger Ronnie Johansson.
»Målet med omstruktureringen er at forbedre servicen overfor vores forhandlere og distributører. Alt hvad vi gør i forhold til de mindre forhandlere er lokalt funderet. Vi har stadig kontorer i de enkelte lande, men hvis der er et problem i forhold til de små forhandlere, må vi kigge nærmere på det,« siger han.