En forretning, der går på flere ben er god medicin i krisetider. Den sandhed illustreres af 2008-regnskabet i print- og kopihuset Digital House, som viser et overskud før skat på 9,7 millioner kroner. Det er en stigning på 24 procent i forhold til året før. Også bruttoindtjeningen er røget i vejret med cirka 15 procent fra 34,3 millioner til 39,5 millioner kroner.
Ifølge direktør i Digital House, Jesper Stahl, hænger det flotte resultat sammen med, at virksomheden satser på en bred produktpalet, hvor salget af print- og kopiløsninger understøttes af konsulentydelser og salg af tilbehør. Desuden gik virksomheden i fjor fra at være ren Xerox-forhandler til også at have HP-printere på hylderne.
»Vi er på et marked, som lige nu er dybfrossent, og de ændringer mærkede vi allerede i slutningen af 2008, efter at vi have haft ni fantastiske måneder i begyndelsen af året. I år det bestemt stadig en tung vej at gå, når vi er ude hos kunderne,« siger Jesper Stahl.
»Den strategi, vi lagde for året med overgangen til at blive multibrand-leverandør, har været den rigtige. Med både Xerox’ og HPs produkter i huset kan vi nu tilbyde vores kunder løsninger, der meget nøjagtigt matcher deres individuelle behov, og det er blandt andet den værditilførsel, der kan aflæses direkte i vores regnskab for 2008,« siger Jesper Stahl, som på en række produktområder forventer yderligere vækst i indeværende år.
Som supplement til virksomhedens salg af tilbehør går Digital House blandt andet i luften med salg af kontorartikler via en webshop, hvilket betyder, at virksomheden bliver totalleverandør inden for kontorforsyning.
»Generelt er vores forventning til 2009, at det bliver et hårdt, men godt år. Der er ikke nogen tvivl om, at vi vil blive vidne til et udskillelsesløb de kommende år blandt forhandlerne, og vi kan allerede nu se, at mange er presset,« siger Jesper Stahl.
Det tidligere Asger Jensby-selskab JMI Invest ejer overtog Digital House i marts 2007 og ejer i dag 80 procent af Digital House, mens Jesper Stahl selv ejer de resterende 20 procent.