Computerworld News Service: Googles andel af det amerikanske søgemarked er faldet til under 65 procent for første gang i mere end to år, viser nye tal.
Google, som længe har været den dominerende søgemaskine i USA og resten af verden, faldt fra 65,1 procent af det amerikanske marked i juli til 64,8 procent sidste måned, lyder det fra internet-analysehuset Comscore.
Ifølge Comscore gik Bing fra 14,4 procent af det amerikanske søgemarked i juli til 14,7 procent i august.
Comscore fortæller desuden, at Bing ved udgangen af året kan have fordoblet den markedsandel på otte procent, som søgemaskinen begyndtemed, da den kom på markedet tilbage i 2009.
"Google ramte det dårligste søgeresultat i to år siden 2009, og det kan næppe være et tilfælde, når Bing næsten har fordoblet sin andel siden 2009," siger Dan Olds, som er analytiker hos Gabriel Consulting Group.
Regemæssig vækst
"Bing har bevist sit værd og har oplevet en regelmæssig vækst i de to år, der er gået, siden den kom på markedet. Vi ser en skyttegravskrig med små forskydninger i markedsandele," siger han.
Dan Olds tilføjer, at Microsoft har presset meget hårdt på for Bing på markedet, og at de anstrengelser nu ser ud til at bære frugt.
"Jeg tror, at Microsofts aggressive reklame for Bing og sammenknytning med andre systemer, software og web-udbydere er begyndt at bære frugt, i hvert fald til en vis grad," siger han.
"Det er sværere at forklare, hvorfor Yahoos andel er vokset en smule siden sidste undersøgelse. Ligesom alle andre forventede jeg, at deres andel ville ryge helt ned i gulvbrædderne," fortsætter han.
Både Google og Microsoft har slået hårdt ud efter hinanden og forsøgt at overgå modparten på innovation.
Samarbejde med Facebook
I maj indgik Microsoft i et samarbejde med Facebook om at integrere flere Facebook-informationer i Bings søgeresultater og på den måde gøre søgemaskinen mere social.
I juni gik Google til modangreb på Bing med nye værktøjer til billed- og stemmesøgning.
Presset for at overgå hinanden vil komme brugerne til gode, siger Dan Olds, for det betyder nye søgefunktioner og andre muligheder.
Oversat af Marie Dyekjær Eriksen