Antallet af »kidnappede« varemærker siden november 2004 var i marts oppe på 161, det er en stigning på 12 i forhold til februar. I gennemsnit er phishing steget 28 procent hver måned fra juli 2004 til marts 2005. Det fremgår af en ny rapport fra Anti-Phishing Working Group, APWG.
Phishing går ud på, at hjemmesider der til forveksling ligner troværdige sider forsøger at lokke folk til at indtaste deres personlige oplyser, for eksempel kreditkortinformationer, og problemet fortsætter med at vokse.
I februar blev der opdaget 68 kidnappede varemærker. I marts var det tal steget til 78, og betyder altså, at 161 varemærker er blevet plagieret.
Marts betød også en lille fremgang i antallet af phishing-emails, hvor der i marts var 13.353 unikke phishing-emails imod 13.141 i februar. Antallet af aktive phishing-hjemmesider lå i marts på 2870, i februar var der 2686. Rapporten viser også, at en phishing-side gennemsnitligt lever i lidt under seks dage.
Desuden er der blevet rapporteret en stigning i en type angreb, der installerer sig på en computer og optager alt, som brugeren indtaster på tastaturet, det såkaldte »keylogging«. Disse data bliver sendt til en anden computer, hvorfra en ondsindet bruger kan bruge dem til muligt identitetstyveri.
I november-december 2004 var der i gennemsnit 1-2 nye keyloggere og 10-15 hjemmesider, der hostede denne programkode. I februar-marts blev der identificeret 8-10 nye keyloggere og mere end 100 keylogger-hjemmesider hver uge.
Phishernes foretrukne mål fortsætter med at være pengeinstitutterne, der tegner sig for 81 procent af de stjålne varemærker. Det er også fortsat USA, der har rekord i phishing-sider. Landet hoster ifølge APWG 34 procent af hele verdens phishing-sider.
Anti-Phishing Working Group har 1400 medlemmer, og godt 900 virksomheder deltager i samarbejdet.