Forbrugerombudsmanden har bedt de cypriotiske forbrugermyndigheder om at gribe ind over for øreauktionen www.mr123.com, fordi den ikke giver kunderne fortrydelsesret, når de køber varer gennem en form for lotteri eller pyramidespil.
Hvis de cypriotiske myndigheder griber ind, viser det, at forretningsdrivende ikke kan undslippe dansk lovgivning ved at have base på en ø i Middelhavet.
ComON har tidligere sat fokus på Mr123.com, blandt andet ved at ringe til en kunde, hjemmesiden havde nævnt på en liste over "lykkelige" kunder, men da ComON ringede, kaldte hun tværtom selskabet for "de røvhuller".
For fire måneder siden skrev kunden, Bettina Andersen, til ComON, at hun stadig ikke havde modtaget de varer, som Mr123.com ellers havde lovet at sende efter ComON's kritiske artikler.
I august meldte Forbrugerombudsmanden, der har fået klager over både det dansk-drevede Ziinga.com og Mr123.com, at de ville melde øreauktionerne til myndighederne på henholdsvis Cypern og Malta, hvor de to selskaber hører hjemme.
En forbruger kan ifølge forbrugeraftaleloven altid fortryde et afgivet bud og køb af retten til at afgive bud på auktionen, når han eller hun ikke aktivt har accepteret andet. Denne fremgangsmåde har Mr123 ikke fulgt, og derfor går Forbrugerombudsmanden ind i sagen.
”Når selskabet vælger at markedsføre sig over for danske forbrugere, er forbrugeren beskyttet af den lovbestemte fortrydelsesret. Jeg er derfor glad for den mulighed, det europæiske samarbejde giver mig for at anmode mine cypriotiske kolleger om at sørge for, at hjemmesiden bliver rettet”, siger Forbrugerombudsmanden, Henrik Øe, i en pressemeddelelse.
Forbruger skal aktivt sige ja til at afgive fortrydelsesret
En ”øreauktion” går i korte træk ud på, at forbrugeren køber en budpakke, hvor budene kan anvendes til at byde på forskellige varer. Når buddet – der opgøres i ører - bliver afgivet, stiger varens pris med et vist beløb, og den højest bydende forbruger får retten til at købe produktet.
Når forbrugeren accepterer selskabets betingelser, accepterer forbrugeren samtidig et vilkår om, at der ikke er fortrydelsesret på de bud, der bliver afgivet. Denne fremgangsmåde er i strid med forbrugeraftaleloven, idet en forbruger ikke på forhånd kan give afkald på fortrydelsesretten
Da budgivningen egentligt er brug af en tjenesteydelse, gælder fortrydelsesretten, med mindre forbrugeren har givet et konkret samtykke til dens bortfald. Det betyder, at forbrugeren skal foretage sig noget aktivt for at give afkald på fortrydelsesretten. Det er derfor for eksemepl ikke tilstrækkeligt blot at skulle acceptere nogle forretningsbetingelser, som indeholder et vilkår om, at fortrydelsesretten bortfalder.