Hvis ingen rigtig forstår meningen med det, som udvikleren eller forskeren finder på, så er hans opfindelser selvsagt ikke nogen succes. Derfor skal han kunne skære tingene ud i pap og kunne forklare, hvorfor opfindelsen kan blive brugbar og nyttig som produkt.
Det er baggrunden for, at Aalborg Universitet nu tager initiativ til at stimulere formidlingsevnen hos sine ingeniør-studerende.
- Vi har behov for talentfulde ingeniører, der kan kommunikere. God kommunikation kan være med til at geare vores forskning og formidle dens resultater, siger Finn Kjærsdam, dekan på det Teknisk-Naturvidenskabelige Fakultet på Aalborg Universitet.
Lokkemaden til at få ingeniører til at droppe langhåret nørdsprog og tænke brugervenligt er i første hug en konkurrence ved navn Innovationscup. Den består i, at studerende i kort form beskriver et innovativt teknologiprojekt på en klart forståelig og kreativ måde.
Initiativet sker i samarbejde med teleselskabet Sonofon, som i sine Polle-fra-Snave reklamer har demonstreret, hvilken afgrund der kan være fra udviklerens verden og til en fumlende mobilkunde som Polle.
Sonofon er desuden aftager af temmelig mange kandidater fra netop Aalborg Universitet og har således en klar interesse i at være med til at præge de studerendes kompetencepalette.
- Det er helt afgørende, at vores ingeniører formår at formidle deres arbejde til forskellige målgrupper - det være sig internt i organisationen eller eksternt til forbrugerne, siger Kurt Weis Christensen, personalechef i Sonofon.
Relevant link: