Struer-selskabet Bang & Olufsen øgede salget med 13 procent i perioden fra juli-september målt i forhold til samme periode i 2003. Hele 84 millioner kroner mere end sidste år blev der solgt design-elektronik for.
Det bragte det samlede salg op på 726 millioner kroner i perioden, hvilket er 33 millioner kroner mere end analytikernes forventninger. På bundlinjen blev resultatet samtidig forbedret meget markant fra et tab 36 millioner kroner til et overskud på 10 millioner kroner. Det overgik også selv de mest positive analytikeres forventninger. Den gennemsnitlige vurdering lød på et tab på ti millioner kroner.
Aktiekursen strøg da også i sekunderne efter fremlæggelsen af regnskabet opad med 2,5 procent.
50 tommers fremgang
Fremgangen skyldes blandt andet introduktionen af det nye 50 tommers plasma-fjernsyn BeoVision 4, som kom på gaden i det seneste kvartal.
I indeværende kvartal udvider B&O satsningen på fladskærme og sender et 26 tommers LCD-fladskærm på gaden, det såkaldte BeoVision 6.
Også på Bang & Olufsens svage punkt, det amerikanske marked, er det gået frem i det seneste kvartal. Omsætningen steg tre procent, mens driftsunderskuddet blev reduceret fra 9,5 millioner kroner til 1,7 millioner kroner.
På det danske marked steg salget af B&O-produkter desuden 22,4 procent.
Trods fremgangen, som var højere end ventet, fastholder B&O sine indtjeningsmål for hele året. Selskabet regner med at tjene 360-390 millioner kroner før skat i år.