Hvis en vare ikke bliver leveret inden 14 dage efter, at kunden har modtaget en ordrebekræfelse fra forhandleren, kan kunden selv gå ud og købe et tilsvarende produkt og få refunderet prisforskellen. Det siger loven. Men hvis forhandleren i stedet »kun« sender en bestillingsbekræftelse, har kunden ikke samme rettighed.
Den forskel har været anledningen til en flere måneder lang konflikt mellem EDBpriser.dk og flere store danske onlinebutikker. En konflikt der nu tilsyneladende ender med, at EDBpriser.dk giver efter for presset og indfører nyt forhandler-ratingsystem.
Fordi EDBpriser.dk har fastholdt at butikkerne ikke kan få mere end 3/5 mulige stjerner hvis de ikke overholder ordrebekræftelses-reglen, har shg.dk, midt-data og i lang tid også it-butikken meldt sig helt ud af ratingsystemet.
»Jeg synes det er helt fint at EDBpriser.dk strammer op omkring systemet, så ikke alle butikker kan få fem stjerner. Men at lave en regel hvor vi professionelle butikker ikke kan få mere end 3 stjerner, fordi vi ved hvad en ordrebekræftelse er. Det synes jeg er forkert,« siger Peter Sunesen fra It-butikken.
Edbpriser mener at handle i forbrugerens interesse med de strammere rating-krav.
»Set fra et forbrugersynspunkt synes jeg kun, det er rimeligt at kunderne får en ordrebekræftelse,« siger Carsten Bang der er direktør for EDBpriser.dk.
Læs hele historien om konflikten i dagens udgave af CRN.