Fra nu af hedder printerproducenten Oki Data Corporation i stedet Oki Printing Solutions. Navneskiftet sker for bedre at kommunikere, hvem Oki er, lyder begrundelsen fra firmaet selv.
»I løbet af de seneste fem år har Oki Data Corporation udviklet sig til at være en af de primære udfordrere på printermarkedet over hele verden. Disse erfaringer gør nu, at vi er i stand til at sætte en endnu klarere kurs for vores forretning,« siger Mikihiko Maeno, der er direktør for Oki Printing Solutions.
I samme åndedrag lancerer Oki en række nye produkter, blandt andet multifunktionsprintere, der skal give Oki en bedre position i Europa og blandt andet Danmark.
»I øjeblikket sidder vi på 11 procent af hele printermarkedet i Europa, hvilket svarer til en tredje-plads,« siger Andrew Montgomery, der er chef for Oki i Europa til ComON.
Han forklarer, at Oki sidder på en fjerdedel af det professionelle marked.
»Vi vil forsøge at øges vores position til 20 procent markedsandel af det samlede marked, blandt andet ved vækst i de små virksomheder. Det vil vi gøre ved at lancere nye produkter, som vi gør i dag,« siger han.
Andrew Montgomery fortæller, at der alene i Europa er 19 millioner små og mellemstore virksomheder, og det er derfor et marked, Oki holder øje med. Ifølge ham bliver farvemultifunktionslaser-printere, CMF, et stort marked, hvor Oki vil være de største.
»Kigger man på volumen, har jeg størst forventninger til vores 3000-serie, men 5000-serien klarer sig også godt,« siger han.
Ifølge Montgomery er Oki i dag større end Hewlet-Packard i Spanien og har slået HP på farve i Canada de seneste år.
»Vi har ikke de samme penge til annoncer og reklamer, som HP har. Vi er mere afhængige af »word of mouth«,« siger han.