I USA er der solgt mere end én million af de såkaldte Sidekick-mobiltelefoner, hvor brugeren kan forvalte sine mails, kalender, kontakter, billeder og andre data. Telefonerne sælges eksklusivt af T-Mobile i USA. Det specielle ved telefonerne, der er fremstillet af det Microsoft-ejede Danger, er at alle data ligger på en central serverpark, hvor de skulle være mere sikre end på den mobile enhed. Men i sidste uge gik det galt. Tjenesten blev ramt af et stort nedbrud og Microsoft måtte efterfølgende informere kunderne om, at Sidekick-brugernes kontakter, kalenderaftaler og andre data sandsynligvis kan være tabt for evigt.
Et datatab i denne størrelsesorden er ikke set tidligere og det kan ryste tilliden til cloud computing - bortset fra, at de første retssager mod T-Mobile, Danger og Microsoft allerede er på vej. Men måske er der alligevel håb. Microsoft fortæller nu, at det er lykkes at rekonstruere ihvertfald en del af de tabte data. I denne meddelelse lover Microsoft, at de fleste eller alle tabte data kan genskabes. I første omgang vil man nu gå i gang med at rekonstruere adressebøgerne, og derfor kommer andre data såsom kalenderaftaler, notater, opgaver, billeder og high score-lister.
Microsoft siger nu, at det kun er et mindretal af Sidekick-brugerne, der er ramt af nedbrudet. Hele miseren skyldes angiveligt en systemfejl, som førte til datatab både i kerne-databasen og back-up-kopien. I første omgang forsøgte selskabet at berolige de ramte kunder med en tilgodeseddel på 100 dollar.
Samtidig forsøger Microsoft at lægge afstand til datterselskabet Danger ved at understrege, at der ikke er nogen forbindelse mellem Sidekick og Microsofts egne cloud-tjenester, hvor kundernes data ligger gemt flere steder og dermed skulle være mere sikre.