Google vil sikre sig, at Microsoft respekterer den fri konkurrence. Men da en overvågningsperiode af firmaet fra en monopolafgørelse i 2002 udløber til november, vil Google have perioden udvidet.
»I betragtning af Microsofts historie med aggressivt at minimere betydningen af den kompensation, retten har pålagt firmaet, er det passende, at retten bruger sin autoritet til at udvide sin forordning«, skriver Google til U.S. District Court i Washington.
I sidste uge indvilligede Microsoft i at tilføje ændringer til søgefunktionen i Windows Vista, som Google mente bevidst blev brugt til at forhindre brugen af andre søgemaskiner, herunder Googles egen.
Jack Evans, talsmand for Microsoft, siger, at de amerikanske myndigheder tydeligvis er tilfredse med ændringerne, og at Google ikke har tilføjet informationer, som antyder noget andet.
Men David C. Drummond, vicepræsident og øverste juridiske chef i Google, er uenig, selv om han kalder afgørelsen om Vista et skridt i den rigtige retning.
»Forbrugerne vil sandsynligvis have behov for flere forholdsregler for at sikre et meningsfyldt valg. I sidste ende kræver disse overvejelser fortsat juridisk overblik over Microsofts metoder for at sikre, at de tjener forbrugerne interesser bedst,« siger Drummond.
Det er stadig søgefunktionen i Vista, der i nogen grad spøger. Google fastholder, at Microsoft fortsat vil vise sine egne søgeresultater, når brugeren fortager søgninger fra forskellige steder i operativsystemet. Imens mener Microsoft, at intet forhindrer brugeren i at benytte en anden søgemaskine som Googles Desktop Search fra en Vista-pc.
Theodore Bolema, en lovprofessor ved Central Michigan University, der tidligere har behandlet monopolsager for det amerikanske justitsministerium, opfatter dog Googles klage som ironisk i betragtning af, at Google slår sig op på at være en ny iværksætter, som nu kigger efter et indgreb fra myndighederne til at regulere markedet.
»Googles klage ser ud til at fokusere på at beskytte Google,« siger han med henvisning til, at Google er en konkurrent og ikke repræsenterer forbrugerne.