Et fællesskab bestående af antenne- og boligforeninger tilknyttet Telia Stofa har resulteret i det første direkte samarbejde mellem tv-seere og filmproducenter om tilblivelsen af en ny dansk tv-kanal - Skandinavia.
Skandinavia - filmmagernes egen tv-kanal - er en kanal med 100 procent dansk og nordisk programindhold. Bag kanalen står et andelsselskab, der medejes af 125 af Nordens filmfolk, heriblandt danske Bille August, Susanne Bier, Per Fly, Lars von Trier, Henning Carlsen, Erik Clausen, Jon Bang Carlsen og andre.
De medejende filmproducenter i Skandinavia råder over mere end 3.000 film, og hvert år kommer der cirka 300 nye til.
Samarbejdet mellem filmproducenterne i Skandinavia på den ene side og antenne- og boligforeningerne på den anden, giver helt nye muligheder i det danske mediemarked. Antenne- og boligforeningerne, der er tilknyttet Telia Stofa, repræsenterer ca. 250.000 husstande og ved at stå sammen har de nu fået muligheden for at sætte en helt ny tv-kanal i verden.
»De medejende filmproducenter i Skandinavia er glade og forventningsfulde over det nye samarbejde med Telia Stofa. Ligesom antenne- og boligforeningerne, er Skandinavia bygget på stolte danske andelstraditioner. Fællesskab gør stærk og med denne aftale gør danske seere og danske filmmagere fælles sag om at skabe bedre og mere relevant tv,« siger adm. direktør i Skandinavia, Niels Aalbæk Jensen.
De 11 antenne- og boligforeninger, der står bag aftalen repræsenterer de 250.000 husstande, der fra premieren i september vil kunne modtage Skandinavia. Kanalen indgår i Telia Stofas store programpakke, Favoritpakken, og prisen bliver 6,25 kr. om måneden pr. husstand.
»Telia Stofa har en interesse i at tilføre programpakken et indhold, som giver brugerne et attraktivt alternativ til de mange mainstream kanaler, der kommer lige nu. Det er et spændende initiativ, som vi sammen med antenneforeningerne gerne vil være med til at give en chance. Derfor har vi skabt det økonomiske grundlag det første år, hvorefter kanalen skal være selvfinansierende,« siger chef for Content og tv, Jørgen Kristensen, Telia Stofa.