Sammenlignet med almindelige computere har B&O's nye BeoMedia 1 så ringe specifikationer, at netbutikkerne på Edbpriser.dk nok ikke skal frygte særlig hård konkurrence fra den danske design-ikon.
Oven købet er designet næsten ikke-eksisterende, for maskinen er beregnet til at blive gemt af vejen, og der er ikke gjort meget for at gøre kabinettet attråværdigt.
Alligevel koster B&O's netop lancerede mediacenter-pc den nette sum af 15.000 kroner.
B&O's markedsføring forsøger at positionere maskinen som et supplement snarere end en erstatning for en almindelig pc. Produktchef Torben Kyed lægger dog ikke skjul på, at BeoCenter 1 kun er det første skridt i en større plan, der skal bringe den verdenskendte fjernsynsfabrik i Struer langt dybere ind i it-branchen.
»Det her er vores første rigtige medieprodukt, men vi ved jo godt, at hvis vi skal kigge ud i fremtiden, så er det begyndelsen til et forhåbentligt langt spor fra B&O's side. På langt sigt har vi meget store forventninger til medieprodukter,« siger han.
Få it-forhandlere ville dog skrue forventningerne særligt højt op hvis deres omsætning afhang af den nye maskine (der naturligvis kun skal sælges gennem B&O's omhyggeligt kontrollerede butikker). Markedsføringen af apparatet som noget "andet" end en pc er nemlig så gennemført, at man ikke kan opgradere den - heller ikke selvom harddisken kun er på 160 Gb. Åbner man kabinettet, bryder man garantien. For den virus, må man bekoste et servicebesøg.
BeoMedia skal som alle andre mediacenter-pc'er kobles på et fjernsyn. Det særlige ved B&O's første computer er, at den styres med en B&O fjernbetjening og at den kan samarbejde med B&O's proprietære audio-netværk, BeoLink, og sende musik lagret på harddisken rundt huset forskellige rum.
Man kan også sende sin B&O BeoMedia 1 ud på det farlige internet. Sikkerheden varetages af en preinstalleret antiviruspakke (Etrust) med fem års abonnement samt det forhold, at browser-funktionen i B&O's brugerinterface er stærkt begrænset og at det kan ifølge B&O slet ikke lade sig gøre at installere emailprogrammer.
Muskler er ikke det største fortrin ved B&O's computer: Bundkortet huser en embedded 1300 Mhz CPU fra Via. Maskinen, der altså ikke kan opgraderes, har kun 256 Mb i hukommelse og 160 Gb på harddisken. Modsat for eksempel Zitechs elegante mediacenter-pc er B&O'en udstyret med traditionel blæserkøling, hvilket giver et støjniveau på 23 dBA. Det eneste hardware-element, som kunne skille sig positivt ud, er lydkortet. Det er udviklet af B&O selv »for at sikre tilstrækkelig høj lydkvalitet«, som marketing-forklaringen lyder, og findes kun i BeoMedia. Kortet er ikke til salg i løs vægt.
På trods af mange mangler i forhold til en normal mediacenter-pc håber B&O at sælge »adskillige tusinde« på det danske marked. Manglerne markedsføres nemlig ikke som mangler men som en særlig B&O-feature, hvor firmaets designere har taget kompleksiteten ud af computeren.
Om den forklaring så også bliver købt af forbrugere, der er vant til anderledes konkurrence-forhold på pc-markedet, er et åbent spørgsmål. B&O er dog udstyret med en vis tålmodighed i forhold it-satsningen:
»Det en spændende fremtid, vi går i møde, og måske en noget anderledes fremtid, i forhold til hvordan man normalt har set Bang&Olufsen. Om vi vil det eller ej så er internettet kommet for at blive og det er pc'en også, så der kommer mange muligheder i den retning,« siger produktchef Torben Kyed fortrøstningsfuldt.