I næste uge er IBM klar til at sælge et produkt, der ifølge analytikere kan være en god brik i spillet om at fastholde traditionelle IBM-kunder.
Det nye produkt på IBMs sortimentshylde hedder LotusLive iNotes. Det beskrives som en webbaseret mailtjeneste til erhvervsmarkedet. I opbygning lyder LotusLive iNotes til at være en direkte konkurrent til Google Apps og Microsoft. IBM oplyser i hvert fald, at de primære kunder skal være små og mindre virksomheder.
Den webbaserede emailtjeneste koster cirka 200 kroner om året. Googles betalte tjeneste koster i nærheden af 300 kroner per ansat. Indtil videre har LotusLive iNotes dog ikke alle de samme funktioner som det tilsvarende hos Google. Der er i øjeblikket en hukommelsesforskel på 1 GB hos IBM, og 25 GB hos Google.
Men selv om tjenesterne ikke er direkte sammenlignelige, så skal IBM nok fastholde og sikre sig kunder med tjenesten, mener analytikere. IBM har et stærkt og fasttømret brand blandt virksomheder, som de i flere årtier har solgt produktet Lotus Notes til. Lotus Notes er stadig blandt de mest anvendte emailklienter hos virksomheder.
Ifølge analytikere kan IBM også høste kunder i kølvandet på et par nedbrud hos den nye konkurrent Google. For kort tid siden oplevede Google-kunder, at de ikke havde adgang til deres mail i flere timer.