En retssag mellem pladeselskabet EMI og internet-tjenesten MP3Tunes sætter nu fokus på musikbranchens dobbeltmoral i forhold til piratkopiering på nettet. På den ene side gør pladeselskaberne alt for jagte pirater og forhindre at deres musik bliver kopieret online. Men de bruger samtidig de samme kanaler til at markedsføre deres musik.
Faktisk viser det sig, at EMI selv har brugt BitTorrent-clients og fildelingstjenester til at sprede musikfiler som en form for reklame. Det er åbenbart foregået i et meget stort omfang, og EMI har ikke længere styr på, hvilke filer selskabet selv har lagt ud, og hvilke filer der er spredt af pirater. Det skriver TorrentFreak.
I den aktuelle sag bliver MP3Tunes anklaget for at støtte piratkopiering og krænke ophavsretten. Sagen har allerede kørt i tre år. Nu har MP3Tunes fremlagt et dokument på 41 sider, hvor man kommer med et sviende angreb på EMI.
Her hedder det bl.a., at EMI har hyret et hold af reklamefolk og agenter, som spreder gratis musikdownloads på nettet. ”EMI kan ikke længere selv skelne mellem godkendte og ikke-godkendte links,” hedder det i teksten.
Pladeselskabet har angiveligt også hyret eksterne marketing-firmaer til at sprede sin musik online. EMI har især brugt RapidShare til at distribuere musikfilerne. Men samtidig har EMI betegnet RapidShare som et ”tilflugtssted for pirater”.
Det er denne dobbeltmoral, som MP3Tunes nu forsøger at blotlægge i sin skrivelse. EMI har angiveligt ikke foretaget en central registrering af den musik, som man har spredt på nettet, og dermed er det umuligt at sige, om en given fil er lagt ud af selskabet selv eller af pirater.
En del af de links på MP3Tunes, som EMI har klaget over, peger netop mod RapidShare. Derfor mener MP3Tunes, at det sagtens kan være pladeselskabet selv, der har distribueret musikken.
Tv-selskaber bruger også BitTorrent til at skabe opmærksomhed omkring nye programmer inden den officielle premiere.
RapidShare har i øvrigt netop fået en millionbøde for at dele e-bøger.