EMI begyndte at sælge musik uden digitale låse (DRM) gennem Apples iTunes Store i sidste måned, og allerede efter en måned går salget ifølge EMI bedre end for den beskyttede musik.
Lauren Berkowitz, senior vicepræsident i EMI, siger, at salget af for eksempel Pink Floyds "Dark Side of the Moon" steg med 350 procent i ugen efter iTunes Plus blev lanceret. Det ligger stadig på 272 procent i forhold til før, man gik væk fra DRM.
På bloggen Coolfer, der handler om musikindustrien, vurderes det, at salget af digital musik også går bedre for andre kunstnere ved EMI, efter man holdt op med at bruge DRM. For eksempel har "Siamese Dream" fra Smashing Pumpkins solgt 17 procent mere, mens Coldplays "A Rush of Blood to the Head" solgte 115 procent bedre end før.
Stigningen i salget kan til dels skyldes, at mange brugere vil skifte til DRM-frie udgaver af deres musik lige efter lanceringen, men EMI er sikre på, at salget forsat vil gå godt, når nyhedens interesse har lagt sig.
De andre store pladeselskaber overvejer efter sigende også digital musik uden DRM, men afventer udviklingen.
Amazon vil også være med og sagde forleden, at de også ville sælge musik fra EMI uden DRM i konkurrence med iTunes Store.