To universitetsuddannede spiludviklere bruger deres speciale som afsæt for nyt iværksætter-firma, der vil lokke computernørder væk fra skærmen og ud i virkeligheden. Midlet er sociale spil på mobiltelefonen, som kun kan gennemføres ved at have kontakt med rigtige levende mennesker.
"Vores målgruppe er enhver, som er frisk på at spille på en ny og mere social måde. Men vi har et særligt godt øje til dem, der ofrer samvær med andre til fordel for spil. Undersøgelser dokumenterer, at jo mere tid man bruger på spil, jo større social angst får man. Så vi vil lave et alternativ, hvor det går ud på at kommunikere og interagere med andre mennesker i virkeligheden," fortæller den ene halvdel af makkerparret bag spilfirmaet Ncouraged, 30-årige Michael Henning Juul Petersen.
Både han og den 26-årige kompagnon Daniel John Kold kender situationen fra deres egen og venners hverdag. Pludselig er der gået en hel aften eller det meste af en weekend, uden at det er blevet til så meget andet end at sidde alene hjemme for nedrullede gardiner, så dagslys og andre distraktioner fra virkeligheden ikke forstyrrer spillet på computeren.
"Spillene er blevet større og flottere, men de har alle det til fælles, at man skal sidde derhjemme i sofaen og spille det på sin konsol eller på computeren. Spil over nettet kan skabe en overfladisk kontakt med andre, men der har ikke været nogen mulighed for at spille i en mere social sammenhæng. Vi vil skabe kontakten ude i det virkelige liv, for du opfører dig på en anden måde, når du kan se de andre i øjnene frem for bare at se på en skærm," forklarer Daniel John Kold.
Deres prototype spil er et puslespil til iPhone, hvor man skal tage kontakt til gæster på en cafe i Aalborg. Konceptet i deres første kommercielle spil er ligende men større.
"Spillet foregår i den virkelige verden, og det tager udgangspunkt i virkelige ting, steder og personer. Mobiltelefonen bliver bare brugt som medie til at kæde det hele sammen og til at registrere, at spillerne kontakter hinanden og løser opgaverne, så det hele tiden udvikler sig," siger Michael Henning Juul Petersen.
I den første version kunne spillerne selv vælge om de ville kontakte fremmede, hvilket de fleste så ikke gjorde. Men i den nye version er der ikke længere et valg.
"Vi blev nødt til at lave en version, hvor de simpelthen ikke kunne komme videre i spillet, medmindre de gik over og snakkede med de andre på caféen, som spillede samme spil. Men vi fik mange kommentarer fra brugerne om, at det var grænseoverskridende. heldigvis kunne de fleste lide det alligevel, når de først kom i gang," siger Daniel John Kold.
Læs mere hos udviklerne selv.