Artikel top billede

BLOG: Bings hemmelige våben mod Google

To forklaringer på hvorfor Microsofts lille søgemaskine har store muligheder i kampen mod den herskende standard.

Det går støt fremad for Microsofts søgemaskine, Bing.

Medregner man Yahoo Search, der kører på en Bing-motor, står Microsofts søgemaskine forcirka 30 procent af alle amerikanske internetsøgninger. Google har kun en markedsandel på omkring 65 procent og vil ifølge denne teoretiske fremskrivning kunne bliver overhalet af Bing allerede næste år.

Der er to faktorer, der på hver sin måde arbejder for Bing.

En af dem er den ret usikre faktor, der hedder WindowsPhone7-Nokia-konstellationen. Når den næste opdaterede udgave af WP7, kaldet Mango, kommer ud i 40 lande – inklusive Danmark – til efteråret, og Nokia omtrent samtidigt lancerer de første smartphones med WP7, får Microsofts smartphone-platform pludselig potentiale til noget stort. Og hvis den plan lykkes bare nogenlunde, bliver Bing søgemaskine for et pænt antal mobile internetbrugere.

Søgeknappen på WP7-telefoner er låst til Bing-søgninger, og man kan ikke skifte den ud med Google eller andre søgemaskiner. WP7-platformen er ganske vist flere år efter både iOS og Android, men alligevel er Microsofts mobilplatform allerede uden Mango så positivt bedømt i mange anmeldelser, at man roligt kan spå den relativt gode chancer i fremtiden. Samtidigt bliver en stærkt stigende andel af alle internetsøgninger foretaget fra en smartphone. Bliver WP7 bare nogenlunde udbredt som smartphone-OS i de kommende år, vil det betyde øget markedsandele for Bing.

Den anden faktor, som arbejder for Bings fremtid, er Google selv. Eller rettere: Googles ”kunder” i affiliate-branchen, indeholdsfarmene og leverandørerne af lavkvalitets-indhold og SEO-fyld, der propper ens søgeresultater med skrammel.

Jeg har ikke noget konkret belæg for at skrive, at Googles søgeresultater er blevet egentligt dårligere over de sidste par år. Men rent subjektivt oplever jeg oftere og oftere, at en Google-søgning drukner i ragelse.

Da jeg sidste år købte en gammel bil, regnede jeg med at kunne finde både reparations-tip og billige reservedele på nettet. Men ingen af delene er lette er finde.

Jeg må bladre gennem dusinvis af sider med pseudo-relevant eller helt irrelevant indhold, før jeg finder den rette tætningsliste, der kan forhindre, at det regner ind på bagsædet. Jeg finkæmmer nettet for viden om, hvordan man stiller ventiler på en M115 motor, men får ofte helt ligegyldige reklamesider uden den mindste relevans eller bare sider, som indeholder bittesmå stumper af information om ventiler af helt andre slags end topstykkeventiler til en bil. Googles såkaldte søgehits rammer reelt ved siden af i over halvdelen af tilfældene, når man søger på specifikke maskindele.

Måske skyldes det bilen – en Mercedes /8 fra dengang morfar var dreng. Måske er jeg for utålmodig til at pløje mig længere end ti sider med søgeresultater.

Problemet er, at det ikke kun er gamle biler, Google ikke har forstand på.

Skal jeg finde en ny trevle-si til afløbspumpen på min vaskemaskine, skal jeg første vade i knæhøjde gennem en kloak-strøm af værdiløse pseudo-sider, hvis eneste formål er at lokke mig ind på siden så indehaveren kan høste sin minimale belønning.

Når det gælder hårde hvidevarer, er Googles hitrate for relevant indhold endnu længere nede end på bil-fronten.

Nu kommer pointen: Bing giver IKKE bedre eller mere brugbare resultater i i forhold til Google – i hvert fald ikke i mine søgninger. Men jeg oplever, at jeg rent mentalt bringes nærmere Bing. Googles skrammel-hits får mig til at overskride en usynlig grænse og lede efter alternativer, fordi mit foretrukne søgeværktøj ikke længere fungerer helt så fremragende, som jeg er vant til.

Google status som den ufejlbarlige vej til sand viden på internettet er hastigt ved at falme. Google er i gang med at devaluere sig selv, og brugen af nye algoritmer som Panda har tilsyneladende ikke hjulpet særligt meget på miseren.

Skiftet kommer, når man med for eksempel en WP7-telefon pludseligt anspores – (eller rettere: tvinges) til at afprøve Bing, og opdager, at Google ikke er den eneste ene.

Jeg gætter på, at mange andre internetbrugere er lige så store vanedyr som jeg selv, når det gælder foretrukne værktøjer. Det store spørgsmål er, hvor mange mennesker, der skal bruge en computer eller telefon med Bing som præinstalleret søgemaskine før Googles markedsandel begynder at dykke ned under 50 procent?

Det er jo ikke fordi behovet for effektive søgeværktøjer bliver i mindre i takt med at nettet vokser og bliver del af snart sagt al ting.

I mellemtiden tror jeg, jeg prøver at få en uddannet mekaniker til at stille på de ventiler.




IT-JOB

Cognizant Technology Solutions Denmark ApS

Kinaxis Solution Architect

Netcompany A/S

Test Consultant
Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Jobindex Media A/S
Salg af telemarketing og research for it-branchen, it-kurser og konferencer

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Hybrid, on-premise eller public cloud. Bliv klogere på fremtidens datacenter

Få indblik i, hvordan du planlægger, designer og drifter dit datacenter, så det kan følge med virksomhedens vækst, støtter bæredygtighedsindsatsen og lever op til krav om effektiv datahåndtering.

25. februar 2025 | Læs mere


Computerworld Cyber Briefing

Én gang om måneden leverer Computerworld Event et 30 minutters Cyber Briefing, hvor du får overblik over de mest aktuelle angreb, største trusler og tendenser samt giver dig gode råd, der kan implementeres direkte i din it-sikkerhedsafdeling.

03. marts 2025 | Læs mere


Identity Festival 2025

Er du klar til en dag, der udfordrer din forståelse af, hvad Identity & Access Management (IAM) kan gøre for din organisation? En dag fyldt med indsigt, inspiration og løsninger, der sætter kursen for, hvordan vi arbejder med IAM i de kommende år.

05. marts 2025 | Læs mere