NNIT står bag en analyse af Online Branding hos de 100 største danske virksomheder. Resultatet offentliggøres i Berlingske Nyhedsmagasin i dag.
»Ideen til analysen opstod en sen nattetime i januar,« fortæller Camilla Gullits fra NNIT, som er ansvarlig for analysen.
»Vi kom til at diskutere, hvor meget - og hvor lidt - internettets kæmpe potentiale bliver udnyttet i dansk erhvervsliv.«
Det har NNIT nu undersøgt. Resultatet er en vurdering af de 100 største danske virksomheders brug af internettet sammen med en rangliste, baseret på karakterer fra 1-5.
De virksomheder, som udnytter internettet bedst, har en klar visuel og tekstuel identitet, de anvender personaliseret og segmenteret kommunikation og den nyeste teknologi i såvel blød kommunikation som hård funktionalitet. De har et holistisk site, der forener fortælling, information og forretning og fremmer loyalitet gennem kreativitet.
Det er kendte virksomheder med et etableret brand, der ligger i spidsen af analysen, som toppes af Danisco, Bang & Olufsen og Sonofon. Af brancher er det den finansielle sektor, it- og elektronikbranchen, medicinalbranchen og levnedsmiddelbranchen, der scorer højest.
Men størstedelen af virksomhederne kunne gøre det meget bedre. Her er det især mulighederne for personalisering på sitet, der ikke slet udnyttes til fulde. NNIT giver i analysen en række råd til både quick wins og mere langsigtet strategi.
»De råd kan vi jo også godt bruge selv,« slutter Camilla Gullits.
»NNIT ville være blevet nr. 36 på listen, hvis vi havde været med i undersøgelsen.«