Microsoft vil sælge reklamer i computerspil

Softwaregiganten Microsoft køber sig nu til yderligere ekspertise på reklameområdet. Målet er at hente en stadig større omsætning på reklamer i computerspil.

Verdens ubestridt største softwarevirksomhed Microsoft overtager nu reklamevirksomheden Massive inc.

Massive har specialiseret sig i at plante ægte reklamer i computerspil og virksomheden samarbejder med nogle af de største spilproducenter i verden som Vivendi, Universal, Ubisoft og Atari.

Reklamerne bliver integreret i hverdagsting som plakater, TV-skærme og skraldespande, hvor spillerne forventer at se dem i virkeligheden.

For eksempel kan man i racerspillet Need for Speed 2 Underground se reklamer for alt fra elektronikkæden Best Buy til Burgerking.

Den praksis har mødt stærk kritik fra spilentusiaster, der kalder det forkasteligt at tvangsindlægge folk til at se reklamer, i et spil de har betalt for, mens tilhængere mener, at velplacerede reklamer faktisk gør spillene mere realistiske og derfor mere underholdende.

Det bliver stadigt svære for annoncører at få fat i en ungdom, der ser mindre og mindre TV, og istedet bruger tiden på computerspil, og derfor betragter nogle spilproducenter deres medie som den perfekt platform for reklamer.

Microsoft producerer selv en lang række computerspil, og opkøbet er derfor en oplagt mulighed for at hente ekstra omsætning ud af virksomhedens produkter.

Det er især sportspil, der oftest har ægte reklamer integreret, men computerspilsreklamer bliver mere og mere almindelige i andre genrer.

For eksempel indgik Massive sidste år en en aftale med norske Funcom om annoncering i science-fiction spillet Anarchy Online. Reklamerne kan ofte opdateres over internettet, og derfor kan den samme reklameplads sælges flere gange.

»Massive og Microsoft kan hjælpes ad med at levere en målrettet annoncering mod nutidens ungdom på et område der i dag er stortset uberørt,« udtaler Microsofts marketingschef Joanne Bradford.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Brother Nordic A/S
Import og engroshandel med kontormaskiner.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
BI Excellence Day 2025

Kom og få indsigt i, hvordan du kan arbejde målrettet og struktureret med BI, så din virksomhed bliver i stand til at tage hurtige og datadrevne beslutninger, der understøtter din virksomheds strategi. Netværk og del erfaringer med ligesindede og mød eksperter, der kan give viden om de nyeste tendenser, og hvordan du gør brug af disse uden at gå på kompromis med compliance.

30. april 2025 | Læs mere


Cyber Briefing: Geopolitik og cloud

Private vs. public cloud - hybride løsninger der sikrer kritiske data. Overvejer din organisation at vende de amerikanske cloud-giganter i ryggen set i lyset af den geopolitiske situation? Vi dykker ned i en dugfrisk rapport og diskuterer mulighederne for en "Plan B".

05. maj 2025 | Læs mere


Virksomhedsplatforme i forandring: Hvordan navigerer du i den teknologiske udvikling?

Hvordan finder du balancen mellem cloud- og hybride løsninger? Hvordan integrerer du legacy-applikationer ind i dit nye ERP-setup? Hvordan undgår du at havne i statistikken over store ERP-projekter, der fejler eller overskrider budgetterne?

06. maj 2025 | Læs mere