Verdens ubestridt største softwarevirksomhed Microsoft overtager nu reklamevirksomheden Massive inc.
Massive har specialiseret sig i at plante ægte reklamer i computerspil og virksomheden samarbejder med nogle af de største spilproducenter i verden som Vivendi, Universal, Ubisoft og Atari.
Reklamerne bliver integreret i hverdagsting som plakater, TV-skærme og skraldespande, hvor spillerne forventer at se dem i virkeligheden.
For eksempel kan man i racerspillet Need for Speed 2 Underground se reklamer for alt fra elektronikkæden Best Buy til Burgerking.
Den praksis har mødt stærk kritik fra spilentusiaster, der kalder det forkasteligt at tvangsindlægge folk til at se reklamer, i et spil de har betalt for, mens tilhængere mener, at velplacerede reklamer faktisk gør spillene mere realistiske og derfor mere underholdende.
Det bliver stadigt svære for annoncører at få fat i en ungdom, der ser mindre og mindre TV, og istedet bruger tiden på computerspil, og derfor betragter nogle spilproducenter deres medie som den perfekt platform for reklamer.
Microsoft producerer selv en lang række computerspil, og opkøbet er derfor en oplagt mulighed for at hente ekstra omsætning ud af virksomhedens produkter.
Det er især sportspil, der oftest har ægte reklamer integreret, men computerspilsreklamer bliver mere og mere almindelige i andre genrer.
For eksempel indgik Massive sidste år en en aftale med norske Funcom om annoncering i science-fiction spillet Anarchy Online. Reklamerne kan ofte opdateres over internettet, og derfor kan den samme reklameplads sælges flere gange.
»Massive og Microsoft kan hjælpes ad med at levere en målrettet annoncering mod nutidens ungdom på et område der i dag er stortset uberørt,« udtaler Microsofts marketingschef Joanne Bradford.