Den har været i støbeskeen siden 2003, og nu er den så klar. MSN Search, der er Microsofts forsøg på at konkurrere med Google på søgemaskineområdet, blev lanceret i går, dagen før Google fremlagde deres regnskab.
»Vi har lavet en søgemaskine, fordi vi mener, der er tre ting, der er vigtige for brugere på Internettet. Og det er at søge, publicere og at søge persondefineret information,« siger Country Manager hos Microsoft, Jens Storm Lernø.
Han fortæller, at Microsoft vil give brugerne en helhedsoplevelse ved at gøre MSN Search til en fast del af MSN, så man har adgang til søgemaskinen, hvadenten man besøger msn.dk eller bruger MSN Messenger.
Lanceringen af MSN Search har dog ikke givet grus i maskineriet hos den største søgemaskine, Google, der i dag offentliggjorde et superregnskab, der fik Google-aktien til at stige med ti procent. Det skete fordi Google kunne præsentere en indtjening i fjerde kvartal på 204 millioner dollars, svarende til 1,1 milliarder kroner, mod 27,3 millioner dollars, 156 millioner kroner, i samme periode sidste år.
Microsofts våben i søgemaskinekrigen er en række nye funktioner, der adskiller MSN Search fra Google. Blandt andet er det nu muligt at bortfiltrere sider, der linker til hjemmesider med pornografisk indhold, og Microsoft giver, i lighed med Google, brugeren mulighed for at søge indenfor forskellige kategorier. Derudover kan søgeresultaterne sorteres efter, hvornår siderne sidst er opdateret, eller hvor ofte siderne besøges.
MSN Search er blevet lanceret i 21 lande på ti forskellige sprog, heriblandt dansk. Det danske MSN har 1 million ugentlige unikke brugere og 3 millioner unikke brugere månedligt.