Den lille by Væggerløse på Falster bliver et af de første steder i Europa, hvor indbyggerne kan afprøve fjernbetjent borgerservice. Cisco har leveret teknologien til borgerservice-projektet i Guldborgsund Kommune, som svarer til de TelePresence-bokse, der var opstillet i Bella Center under klimatopmødet sidste år.
Den officielle åbning af det fjernbetjente borgerservicecenter i Væggerløse finder sted den 11. maj. Herfra kan borgeren kommunikere med en medarbejder på kommunens rådhus, der befinder sig 25 kilometer fra den lille by med blot 1.379 indbyggere.
Kommunikationen mellem medarbejder og borger foregår med skærme, scannere og kameraer som hjælpemidler.
”Man kan sige, at vi går over til fjern-service for at undgå at skulle fjerne service. Vi har et stærkt ønske om at yde god og borgernær service, og samtidig er vi nødt til at udnytte vores personaleressourcer bedst muligt. Ved at benytte den nyeste teknologi kan vi samle personalet centralt med alle de fordele, det giver, og samtidig undgår vi at blive tvunget til at lukke vores mindste borgerservicecentre”, forklarer Guldborgsunds borgmester John Brædder.
Projektet er støttet af ABT-fonden med 1,5 millioner, og kommunen skyder selv 2 millioner kroner ind. Dels til bygningsændringer og dels til teknologiprojektet.