Bill Gates satte tidligere på yderligere strøm til sine planer om, at hjemmets underholdningsapparater fremover skal samles i et såkaldt mediecenter i stuen, som rummer alt fra computer til hifi-anlæg.
Microsoft vil satse flere milliarder kroner på at udvikle den nye teknik, og det kan gå ud over de traditionelle elektronikproducenter, eksempelvis danske B&O.
»Hvis du har en sådan server stående i dit hjem, skal du jo kun købe højtalere og fjernsyn,« siger aktieanalytiker Rune Møller fra Jyske Bank til Børsen.
Rune Møller frygter, at det vil gå ud over B&O. Selskabet er i forvejen presset af at flere og flere af konkurrenterne begynder at gå ind på selskabets enemærke: Lækkert design.
Ifølge Dagbladet Børsen vil Microsoft over de næste seks år bruge mere end 120 milliarder kroner på at vinde frem på det digitale mediemarked.
Den nye enhed, den såkaldte Media Center 2005, ventes ikke at komme til Danmark foreløbig.