Slut med reklamer for mobiler til 1 krone

Forbrugerombudsmanden har strammet kravene til oplysning om priser i internet- og teleselskabernes markedsføring.

Fra 1. april må teleselskaberne ikke længere reklamere for et mobilabonnement uden at oplyse den samlede mindstepris for forbrugeren.

Det er blandt andet konsekvensen af et nyt sæt regler, som Forbrugerombudsmanden og telebranchen er gået sammen om.

Blandt de mange markante forbedringer for telekunderne er en forpligtelse for teleselskaberne til at annoncere med den samlede minimumspris for forbrugeren - inklusive alle væsentlige udgifter - ved køb af et teleprodukt. Det duer altså ikke at annoncere med en mobiltelefon til én krone uden klart at oplyse, hvilke abonnementsudgifter og gebyrer, der er knyttet til købet, understreger Forbrugerombudsmanden.

»Det giver en forventning om, at der bliver en gnidningsfri overgang pr. 1. april 2005 til prisgennemsigtighed, færre ubehagelige overraskelser for forbrugerne og færre klagesager. Det er der behov for,« forklarer Forbrugerombudsmand Hagen Jørgensen.

Ved annoncering med priser skal der - uanset hvilket medie, der annonceres i - fra 1. april gives oplysninger om alle væsentlige faste og variable priser og vilkår.

Det omfatter de omkostninger forbrugeren skal betale i bindingsperioden. Omkostningerne skal angives som ét samlet beløb og omfatter eksempelvis abonnementets pris, minimumsforbrug, oprettelsesgebyr, telefonens pris med mere.

Derudover er det også et krav at hastigheden for internetforbindelser skal oplyses i reklamerne.

Sammen med det nye regelsæt har telebranchen indvilget i at stramme op på sin kunderservice, således at alle henvendelser fra forbrugere skal besvares inden for 14 dage, og at der ved reparation af en mobiltelefon skal tilstræbes udlån af nyt teleudstyr, såfremt det tager mere end ti dage.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
itm8 A/S
Outsourcing, hosting, decentral drift, servicedesk, konsulentydelser, salg og udleje af handelsvarer, udvikling af software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
BI Excellence Day 2025

Kom og få indsigt i, hvordan du kan arbejde målrettet og struktureret med BI, så din virksomhed bliver i stand til at tage hurtige og datadrevne beslutninger, der understøtter din virksomheds strategi. Netværk og del erfaringer med ligesindede og mød eksperter, der kan give viden om de nyeste tendenser, og hvordan du gør brug af disse uden at gå på kompromis med compliance.

30. april 2025 | Læs mere


Cyber Briefing: Geopolitik og cloud

Private vs. public cloud - hybride løsninger der sikrer kritiske data. Overvejer din organisation at vende de amerikanske cloud-giganter i ryggen set i lyset af den geopolitiske situation? Vi dykker ned i en dugfrisk rapport og diskuterer mulighederne for en "Plan B".

05. maj 2025 | Læs mere


Virksomhedsplatforme i forandring: Hvordan navigerer du i den teknologiske udvikling?

Hvordan finder du balancen mellem cloud- og hybride løsninger? Hvordan integrerer du legacy-applikationer ind i dit nye ERP-setup? Hvordan undgår du at havne i statistikken over store ERP-projekter, der fejler eller overskrider budgetterne?

06. maj 2025 | Læs mere