Slut med reklamer for mobiler til 1 krone

Forbrugerombudsmanden har strammet kravene til oplysning om priser i internet- og teleselskabernes markedsføring.

Fra 1. april må teleselskaberne ikke længere reklamere for et mobilabonnement uden at oplyse den samlede mindstepris for forbrugeren.

Det er blandt andet konsekvensen af et nyt sæt regler, som Forbrugerombudsmanden og telebranchen er gået sammen om.

Blandt de mange markante forbedringer for telekunderne er en forpligtelse for teleselskaberne til at annoncere med den samlede minimumspris for forbrugeren - inklusive alle væsentlige udgifter - ved køb af et teleprodukt. Det duer altså ikke at annoncere med en mobiltelefon til én krone uden klart at oplyse, hvilke abonnementsudgifter og gebyrer, der er knyttet til købet, understreger Forbrugerombudsmanden.

»Det giver en forventning om, at der bliver en gnidningsfri overgang pr. 1. april 2005 til prisgennemsigtighed, færre ubehagelige overraskelser for forbrugerne og færre klagesager. Det er der behov for,« forklarer Forbrugerombudsmand Hagen Jørgensen.

Ved annoncering med priser skal der - uanset hvilket medie, der annonceres i - fra 1. april gives oplysninger om alle væsentlige faste og variable priser og vilkår.

Det omfatter de omkostninger forbrugeren skal betale i bindingsperioden. Omkostningerne skal angives som ét samlet beløb og omfatter eksempelvis abonnementets pris, minimumsforbrug, oprettelsesgebyr, telefonens pris med mere.

Derudover er det også et krav at hastigheden for internetforbindelser skal oplyses i reklamerne.

Sammen med det nye regelsæt har telebranchen indvilget i at stramme op på sin kunderservice, således at alle henvendelser fra forbrugere skal besvares inden for 14 dage, og at der ved reparation af en mobiltelefon skal tilstræbes udlån af nyt teleudstyr, såfremt det tager mere end ti dage.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
itm8 A/S
Outsourcing, hosting, decentral drift, servicedesk, konsulentydelser, salg og udleje af handelsvarer, udvikling af software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
PCI og cloud-sikkerhed: Strategi til beskyttelse af betalingsdata

Er din organisation klar til de nye PCI DSS 4.0-krav? Deltag i vores event og få indsigt i, hvordan du navigerer i compliance-udfordringerne i en cloud-drevet verden.

16. januar 2025 | Læs mere


Strategisk It-sikkerhedsdag 2025, Aarhus: Viden om trusler og tendenser – Beskyt din virksomhed

Gå ikke glip af årets vigtigste begivenhed for it-sikkerhedsprofessionelle! Mød Danmarks førende eksperter, deltag i inspirerende diskussioner og få praktisk erfaring med de nyeste teknologier. Bliv klogere på de seneste trusler og lær, hvordan du bedst beskytter din virksomhed mod cyberangreb. Tilmeld dig nu og vær på forkant med fremtidens cybersikkerhedsudfordringer.

21. januar 2025 | Læs mere


Strategisk It-sikkerhedsdag 2025, København: Viden om trusler og tendenser – Beskyt din virksomhed

Gå ikke glip af årets vigtigste begivenhed for it-sikkerhedsprofessionelle! Mød Danmarks førende eksperter, deltag i inspirerende diskussioner og få praktisk erfaring med de nyeste teknologier. Bliv klogere på de seneste trusler og lær, hvordan du bedst beskytter din virksomhed mod cyberangreb. Tilmeld dig nu og vær på forkant med fremtidens cybersikkerhedsudfordringer.

23. januar 2025 | Læs mere