Slut med reklamer for mobiler til 1 krone

Forbrugerombudsmanden har strammet kravene til oplysning om priser i internet- og teleselskabernes markedsføring.

Fra 1. april må teleselskaberne ikke længere reklamere for et mobilabonnement uden at oplyse den samlede mindstepris for forbrugeren.

Det er blandt andet konsekvensen af et nyt sæt regler, som Forbrugerombudsmanden og telebranchen er gået sammen om.

Blandt de mange markante forbedringer for telekunderne er en forpligtelse for teleselskaberne til at annoncere med den samlede minimumspris for forbrugeren - inklusive alle væsentlige udgifter - ved køb af et teleprodukt. Det duer altså ikke at annoncere med en mobiltelefon til én krone uden klart at oplyse, hvilke abonnementsudgifter og gebyrer, der er knyttet til købet, understreger Forbrugerombudsmanden.

»Det giver en forventning om, at der bliver en gnidningsfri overgang pr. 1. april 2005 til prisgennemsigtighed, færre ubehagelige overraskelser for forbrugerne og færre klagesager. Det er der behov for,« forklarer Forbrugerombudsmand Hagen Jørgensen.

Ved annoncering med priser skal der - uanset hvilket medie, der annonceres i - fra 1. april gives oplysninger om alle væsentlige faste og variable priser og vilkår.

Det omfatter de omkostninger forbrugeren skal betale i bindingsperioden. Omkostningerne skal angives som ét samlet beløb og omfatter eksempelvis abonnementets pris, minimumsforbrug, oprettelsesgebyr, telefonens pris med mere.

Derudover er det også et krav at hastigheden for internetforbindelser skal oplyses i reklamerne.

Sammen med det nye regelsæt har telebranchen indvilget i at stramme op på sin kunderservice, således at alle henvendelser fra forbrugere skal besvares inden for 14 dage, og at der ved reparation af en mobiltelefon skal tilstræbes udlån af nyt teleudstyr, såfremt det tager mere end ti dage.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Hewlett-Packard ApS
Udvikling og salg af software, hardware, konsulentydelser, outsourcing samt service og support.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Hybrid, on-premise eller public cloud. Bliv klogere på fremtidens datacenter

Få indblik i, hvordan du planlægger, designer og drifter dit datacenter, så det kan følge med virksomhedens vækst, støtter bæredygtighedsindsatsen og lever op til krav om effektiv datahåndtering.

25. februar 2025 | Læs mere


Identity Festival 2025

Er du klar til en dag, der udfordrer din forståelse af, hvad Identity & Access Management (IAM) kan gøre for din organisation? En dag fyldt med indsigt, inspiration og løsninger, der sætter kursen for, hvordan vi arbejder med IAM i de kommende år.

05. marts 2025 | Læs mere


Tech Transformation Trends 2025

Tech Transformation Trends er konferencen, hvor vi sætter fokus på de helt store Danske virksomheders digitale transformationer og måden de driver virksomhed på. Dagen byder på cases og vidensdeling, der vil give inspiration som kan være med til at løfte din strategi og navigere i fremtidens digitale landskab.

06. marts 2025 | Læs mere






White paper
Sikkerhed gjort enkelt: Beskyt din virksomhed direkte i browseren