Artikel top billede

Danske Dialoogle vandt over Google

Vi beholder vores navn, siger dansk firma.

I næsten to år har et lille dansk firma ligget i navnestrid med Google. Ifølge webbutikken Dialoogle, der holder til i København, har søgemaskinegigantens advokater siden sommeren 2009 forsøgt at få firmaet til at droppe navnet.

Google har varemærkeregistreret firmanavnet i Europa og USA og mente derfor at have eneret på endelsen ”oogle”. Nu har den danske virksomhed, gennem et forlig, fået lov til at beholde sit navn.

“Det her viser, at et lille firma godt kan stå imod et pres fra en kæmpe som Google Inc. hvis man taler venligt og også viser tillid over for de største og mest magtfulde i verden, så vil fornuften sejre til sidst,” siger Michael Koefoed.

Han er ejer af virksomheden, der sælger billedkort, som eksempelvis coachere kan bruge som remedier under teambuilding og medarbejdersamtaler. Google Inc. har ifølge Dialoogle frafaldet indsigelserne efter en mindre justering af Dialoogles varemærkebeskrivelse - og Dialoogle kan beholde sit navn.

Michael Koefoeds indtryk er, at Google aldrig har været oprigtigt interesseret i at starte en decideret retssag, fordi søgegiganten godt var klar over, at de stod til at tabe. Hans indtryk - som lægmand - er, at en domstol ville lade Dialoogle beholde navnet, fordi virksomheden driver forretning inden for et helt andet felt end Google. Den amerikanske gigant tjener penge på internetsøgninger og software, danske Dialoogle sælger billedkort. Samtidig kigger domstolene primært på, hvordan et navn begynder og ikke endelsen, er det indtryk, Michael Koefoed har fået.

Sagen begyndte i 2008, da Michael Koefoed besluttede at bruge navnet Dialoogle. Ifølge ham skulle det udstråle dialog og samtidig være unikt, være internationalt og stå for sig selv i søgninger.

Havde du også for øje, at det kunne minde om Googles navn?

"Nej, det havde jeg ingen interesse i. Hvis jeg havde tænkt det, så havde jeg netop tænkt, at så er der nok også nogen, der kom efter mig. Jeg havde ikke forestillet mig det," hævder han.

Da Michael Koefoed begyndte at søge europæisk og amerikansk varemærkebeskyttelse, opsnappede Googles advokater i 2009 navnet og bad den danske virksomhed om at skifte navn. Han kunne finde et helt nyt navn eller måske fjerne et "o", foreslog Googles advokater ifølge Michael Koefoed.

Hvis navnet skulle staves "Dialogle" ville det dog ikke være lige så attraktivt i forhold til søgemaskiner, mente Michael Koefoed og afslog. Efter en del tovtrækkeri over mail.

Da sagen trak ud indledte Google i 2010 en administrativ indsigelsessag, inden fristen for indsigelser udløb. Google droppede dog indsigelsen, efter Michael Koefoed gik med på nogle små ændringer i varemærkebeskyttelsen af hans firmanavn, mens navnet får lov til at bestå.

Et slag på tasken - hvor lang tid har du brugt på sagen i alt?

"Puha. Det er ikke noget, jeg har registret, men der skal nok have været brugt nogle 100 timer. Det, der har været brugt langt tid på, det er hele dette pres: Hvad kan jeg vinde, og hvad kan jeg tabe?," svarer Michael Koefoed.

Han undgik at betale store regninger til advokater, men hvis Google havde lagt sag an, efter at Dialoogle havde fået anerkendt varemærkebeskyttelse, ville det blive en meget dyr affære, vurderer virksomhedsejeren.

"Det vile være med mit hus på højkant... De kunne have fortsat og drænet mig," siger Michael Koefoed.

Han synes ikke, at Google bør have eneret til "oogle"-endelsen i navnet.

"Det at hævde at at have ejerskab til endelsen "oogle", så hæver man sig over hele varemærkebeskyttelsen," mener han.

At spørgsmålet om varemærkebeskyttelse er speget eksemplificeres ved, at Google også tidligere har kaldet en tjeneste iGoogle, selv Apple før dem gjorde brug af det lille "i" ved iMac, mener Michael Koefoed.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Brother Nordic A/S
Import og engroshandel med kontormaskiner.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere