Ifølge IDC lå markedet for Business Intelligence i 2005 på 218 millioner kroner, og forventningerne ligger på omkring 4-5 procent årlig vækst indtil 2010.
Den kage vil Business Objects have en langt større del af. Målet er en 100 procent stigning i omsætningen inden for de næste tre år.
»Det her er egentlig en global målsætning, men den kommer også til at gælde i Danmark. Vi har en vision om, at vi skal i top 10 globalt, og lige nu har en alt for lav markedsandel i forhold til det vores produkt retfærdiggør,« siger Jørgen Sand Christensen Partner Executive i Business Objects.
Markedet for Business Intelligence er stadigt meget broget med mange forskelligeartede spillere.
ERP-producenter kan levere BI som overbygning til deres eksisterende systemer. Men det ser Jørgen Sand Christensen ikke som en forhindring.
»En ERP-producent har den fordel, at de blot kan tilføje en funktion til deres eksisterende transaktionsapplikation, men omvendt så fungerer deres løsninger ofte kun til ét system. Jo mere langhåret og indvinklet det bliver, jo stærkere står vi. For vi kan operere uafhængigt af platforme og systemer,« siger Jørgen Sand Christensen.
Men bagsiden af at være uafhængig er, at implementeringen af produkter bliver mere kompliceret. Derfor har Business Objects allieret sig med en lang række partnere i Danmark.
»Kanalen er uhyre vigtig for os, da den står for både salg, og implementeringen af vores produkter. I de store lande som Tyskland og Italien har vi vores eget team, men Danmark er et lille marked, og derfor er vi afhængige af vores partnere både til at sælge og implementere vores produkter,« siger Jørgen Sand Christensen.
Derfor leder Business Objects lige nu efter yderligere partnere. Det er især virksomheder med adgang til nye markeder som finansektoren, detailhandlen og fødevareindustrien, der har interesse.
»Det handler for os ikke om volumen, men om at vi finder de rigtige samarbejdspartnere med spidskompetencer inden for deres branche,« siger Jørgen Sand Christensen.