I løbet af de næste måneder vil vi få de første indikationer på, om verden endelig er klar til tabletcomputeren.
I nat have Apple under Oscarshowet premiere på deres iPad reklame. Og Apple er nu ved at have fyldt lagerhallerne rundt omkring i verden med funklende nye 10” iPads. Den 3. April vil dyret blive åbenbaret for omverdenen. Facebook og twitter vil løbe over ende med updates der med det samme fortæller om, iPad er must-have, nice-to-have eller ’hold dig langt væk’. I første omgang må vi danskere dog nøjes med at trykke næserne flade mod andre landes udstillingsvinduer. Der er endnu ikke fastsat en dansk lanceringsdato.
Ipad bliver i første omgang lanceret i USA lørdag den 3. april. Der har været rapporter om problemer med produktionen, så der kun vil være 300.000 enheder klar ved lanceringen i stedet for en million. Derfor forventer flere analytikere, at iPad vil blive totalt udsolgt i løbet af nogle timer.
”Der vil være et enormt pres på døren i Applebutikker. Der er en gruppe af Applefans, der møder op ved alle lanceringer. Apple står bag den mest effektive branding i industrien, og der er en gruppe mennesker, der ser sig selv som de Mac-mennesker, Apple taler om i "I’m a Mac" annoncerne,” siger Ezra Gottheil fra Techonology Business Research til amerikanske computerworld.com.
Han bliver støttet af andre analytikere. Forventningen er, at der vil være ekstremt pres på salget i begyndelsen, når alle de, der har ventet i årevis på iPad’en, endelig skal have fingre i deres drømmes mål. Derefter vil salget stagnere en smule indtil skolerne og universiteterne starter efter sommerferien. På det tidspunkt vil salget igen boome, fordi de studerende vil have en iPad med ind i klasseværelserne.
Analysefirmaet Changewave Research er dog ikke enig. Umiddelbart efter Steve Jobs annoncering af iPad i januar spurgte de 3.100 amerikanere, om de vil styrte ud og købe en iPad. Kun 6 procent ville købe i den første uge, 20 procent ville købe 2-3 måneder efter lanceringen og 23 procent ville vente et halvt år.
Analytikerne kigger dog indtil videre primært på selve iPad’en. Den danske analytiker fra IDC Anders Elbak mener, at det store salgsargument bliver indhold. Overalt i verden er magasinforlag i gang med at optimere deres blade til iPad’en, og herhjemme har aviser som Berlingske Tidende for længst erklæret, at de er klar med en Ipad version, når dimsen dukker op.
Apple og medieforlag håber, at iPad bliver for det skrevne og vel-layoutede ord, hvad iPod blev for musik. (se Wireds bud på et iPadmagasin i bunden).
Netop med tanke på iPod og iPhone har konkurrenterne ikke i sinde at lade Apple løbe dem over ende denne gang. En masse mindre firmaer er på vej med iPad lignende tablets, men også de store drenge som Microsoft og Sony har planer.
ComON har tidligere omtalt Microsofts lækre Courier, der har en del tilfælles med iPad, men også adskiller sig på centrale områder. Dels bruger man en pen til at skrive på den, og dels slår man den op som en bog med to touchskærme. Microsoft har gået stille med dørene, men nye informationer peger på en lancering til efteråret. Ifølge en anonym kilde, så er Courier baseret på Tegra 2 chipsettet og vil køre med samme styresystem som Zune HD og Windows Mobile 7 serien. Hvis man skal tro videopræsentationen af Courier, så kan Microsoft stå med en maskine der er endnu lækrere end Apples iPad.(se video nederst).
Ifølge Wall Street Journal er Sony også på vej ind på tabletscenen. Sony lancerer et app-ligende netværk og er blandt andet på vej med en PSP-mobil og en tablet, der skal konkurrere med iPad.
Det afgørende for konkurrenterne bliver dog om indholdsleverandørerne tror lige så meget på at deres bud på en tablet kan skabe helt nye markeder for digital distribution.
Sidst i april bliver iPad lanceret i Australien, Canada, Frankrig, Tyskland, Italien, Japan, Spanien, Schweiz og England. Der er endnu ikke en dansk lanceringsdato.
Wired på Ipad
Courier