Hvis man hører til dem som mener at internet-branchen er på vej ind i en ny boble ligesom for ti år siden, så kan den seneste udvikling på børsen i USA kun bekræfte denne tanke. I sidste uge var det LinkedIn, som gik på børsen og allerede på den første dag kunne fordoble sin aktiekurs.
I denne uge var det den russiske søgemaskine Yandex, der er større end Google i sit hjemland. Den næste kan blive Farmville-skaberen Zynga, der er ved at forberede sin børsnotering.
Det anslås at spilfirmaet har en værdi på mellem otte og ti milliarder dollar. Alene på Facebook har Zynga omkring 250 millioner spillere om måneden, som dyrker afgrøder i den virtuelle bondegård eller bygger byer i CityVille.
Zynga har fundet en ganske udspekuleret forretningsmodel, hvor det er gratis at spille, mens man skal betale for at skaffe sig bestemte fordele i spillene. Det har udviklet sig til en milliard-forretning for firmaet, som både er elsket og hadet i spilbranchen.
Det ventes at Zynga vil lande på den amerikanske børs i slutningen af juni – de store banker Morgan Stanley og Citigroup skulle allerede være i gang med forberedelserne.
Så vil det vise sig om Zynga kan gentage den succes som LinkedIn havde i sidste uge, hvor aktiekursen steg fra 45 til mere end 100 dollar i løbet af én dag. Dermed bliver LinkedIn aktuelt handlet til en værdi på mere end ni milliarder dollar.
Russiske Yandex havde sin børsdebut i USA tirsdag og her steg aktien med 55 pct. Den store Google-konkurrent har nu en markedsværdi på 12 mia. dollar.
Men den ultimative internet-børsnotering ventes i maj næste år, hvor Facebook sandsynligvis vil gå på børsen. Verdens største sociale netværk med over 600 mio. brugere har allerede nu en værdi på op mod 80 mia. dollar.
Midt i euforien er der også nogle analytikere, som advarer om at boblen kan briste ligesom ved årtusindskiftet, hvor aktiekurserne pludselig styrtdykkede.