De nye regler for markedsføring af mobiltelefoner, der blandt andet siger, at et teleselskab højest må binde sine kunder for seks måneder af gangen skader det teknologiske fremskridt i Danmark. Det mener teleanalytiker John Strand.
Reglerne kræver også, at udbyderne skal være meget bedre til at vise, hvad det reelt koster at købe en billig telefon over seks måneder.
»Operatørerne er begyndt at køre kampagner for gammel teknologi. Skal de lave det absolut billigste tilbud, er de nemlig nødt til at putte gammel teknik i lommen på kunderne. Nu handler det om, hvem der kan levere den billigst mulige seksmånederspakke,« siger John Strand til Børsen.
Han kritiserer, at danske politikere bruger Finland som glansbillede. I Finland er operatørtilskud forbudt, og det har været positivt. Men sådan bliver det ikke ved med at være, mener John Strand.
»Nu begynder selv finnerne at erkende, at den politik er et problem for deres 3G-udruldning,« siger John Strand.
Mobilselskabet Debitel, der har holdt fast i de billige mobiltelefoner, giver John Strand delvist ret.
»Han har ret i, at de billige telefoner har fået en renæssance, efter at det er blevet mere synligt, hvad man betaler,« siger Per Nielsen, direktør i Debitel til Børsen.
Men han tilføjer dog, at det ikke er ubetinget dårligt.
»Der er sket et skifte til det, vi hos os kalder »fede telefoner«. Tidligere solgte vi i spandevis af de allerbilligste Nokia og Sony-Ericsson-modeller. I dag findes der to helt separate kundegrupper, og den største del vælger de fede telefoner, hvor det snarere er design og formfaktor end for eksempel indbygget kamera, der trækker,« siger han.