Nu skal Kindle være mere end bare et apparat til at læse elektroniske bøger og dokumenter. Amazon åbner nu for, at tredjeparter kan udvikle programmer til Kindle – det kunne være alt fra kontorprogrammer til spil. Den eneste alvorlige begrænsning er hardwaren - Kindle-skærmen kan ikke vise farver, arbejdshukommelsen er kun på 32 MB (plus 2-4 GB Flash-hukommelse til datalagring), og den indeholder en forholdsvis langsom ARM Freescale-processor.
I næste måned kommer den første betaversion af Amazons Kindle Developer Kit, som udviklere kan bruge til at skabe programmer til Kindle. Pakken indeholder dokumentation, eksempler, færdig kode og en Kindle Simulator, hvor man kan emulere en Kindle under Windows, Mac og Linux.
Og de færdige programmer kan så leveres til brugerne gennem den kommende App Store. Den enkelte udvikler kan selv vælge om programmerne skal være gratis eller sælges. Amazon beholder 30 procent af indtægterne fra softwaresalget til Kindle-brugerne, mens resten går til udvikleren. Der er også en abonnementsmodel, hvor brugeren betaler et fast beløb for softwaren hver måned.
Det er Amazon, der betaler for dataoverførslen til de mobile Kindle-enheder – ikke brugeren – og derfor er der en række begrænsninger på programmernes størrelse. Gratis software skal fylde mindre end 1 MB og overføre mindre end 100 KB/bruger om måneden, mens programmer der sælges maksimalt må fylde 100 MB. Hvis de er større end 10 MB bliver de ikke overført trådløst, men skal downloades fra Kindle Store til en computer og så overføres til Kindle over et USB kabel.
Amazon fortæller også, at man ikke vil acceptere VoIP-programmer (Ip-telefoni), reklamer, anstødeligt indhold eller indsamling af brugerdata uden samtykke.
Mindst to softwarefirmaer udvikler allerede til Kindle. Det er amerikanske Handmark og Electronic Arts, som allerede har indgået et samarbejde med Amazon. Handmark udvikler en Kindle-version af restaurantguiden Zagat, mens Electronic Arts vil udvikle spil til Kindle.
Den nye Kindle Store åbner senere på året.