Det findes inden for områder som rejser, telefoni og forsikring. Nu får it-branchen efter alt at dømme også sit eget. Ankenævn, altså.
Forbrugerstyrelsen tager i år initiativ til at få stablet et såkaldt It-ankenævn på benene.
»Det er et af de områder, hvor vi har set en klar stigning i antallet af klager de seneste år. Den teknologiske udvikling går utroligt hurtigt, og derfor er der stadig flere, der købet teknologisk udstyr - eksempelvis digital kameraer. Derfor er der en klar ide i, at it-branchen får sit eget klagenævn,« fortæller kontorchef i Forbrugerstyrelsen, Charlotte Lemche Jensen til IT-avisen ComON.
Antallet af klager over it-udstyr i 2004 er endnu ikke gjort op, men i 2003 modtog Forbrugerstyrelsen 539 klager over pc-udstyr. Dertil kommer klager over kameraer og fjernsyn.
Det nye ankenævn kommer efter planen til at bestå af it-forhandlernes brancheforeninger, hvilket blandt andet tæller IT-Brancheforeningen og Dansk Handel & Service. Disse foreninger skal så i fællesskab slå ned på de brodne kar i branchen.
»Det er vores erfaring, at antallet af klager falder, når der oprettes et privat klagenævn. Det skyldes, at brancheforeningerne simpelthen har godt fat i deres medlemmer og er gode til at tage fat i de, som ikke leverer en service, der er i orden,« forklarer Charlotte Lemche Jensen.
De første forhandlinger vedrørende ankenævnet sker i år, og det er Forbrugerstyrelsens forhåbning, at det kommer i gang i 2006.