Det er ikke ok at bruge sin konkurrents varemærke i sin egen Google-markedsføring.
Det er essensen i en afgørelse fra Sø- og Handelsretten.
Billedbutikken.dk har sagsøgt sin konkurrent Pixelprint.dk, fordi Pixelprint har købt reklameplads hos Google i konkurrentens navn. Hvis kunder søgte på ”billedbutikken”, fik de vist AdWords-reklamer, som henviste til Pixelprint.
Nøjagtig 151 kunder søgte på ”billedbutikken” men klikkede sig videre til konkurrenten via Google AdWords. Billedbutikken, der også har en fysisk butik i Odense, protesterede over kapringen af sine kunder, hvilket Pixelprint erkendte. Butikken udskrev en check på 157 kroner og håbede, at det ville lukke sagen.
Men det gjorde den ikke, fortæller advokat Kristian Holte fra firmaet Simply Law, som har gengivet hele sagen i sin blog på Amino.dk.
Erstatning på 10.000 kroner
Sagen havnede i stedet i Sø- og Handelsretten, hvor Billedbutikken i sidste uge vandt sagen og fik en erstatning på 10.000 kroner, og Pixelprint desuden skal betale sagsomkostninger på 10.500 kroner.
Men betyder det så, at det altid er ulovligt at læne sig op af konkurrenternes varemærker hos Google? Nej.
I den aktuelle sag havde Pixelprint ikke alene købt konkurrenten som søgeord. Firmaet brugte også konkurrentens firmanavn i teksten i Google-reklamen, som skulle lokke besøgende ind på Pixelprint.dk. Det var medvirkende til, at Pixelprint både blev dømt for at krænke konkurrentens varemærke og for at overtræde markedsføringsloven.
Det er sandsynligvis stadig lovligt at købe sine konkurrenters varemærker som søgeord i Google Adwords, så længe man ikke bruger konkurrenternes navn og varemærker til at vildlede i selve teksterne. Det har en sag ved EU-domstolen fastlagt.
Man kan stadig klage til Google, hvis man mener, at en AdWords-reklame er udformet på en måde, så den åbenlyst misbruger andres varemærker.
Find hele den aktuelle afgørelse via Amino.dk.