For tre år siden tog Yahoo et drastisk skridt og lovede at data om brugernes søgninger fremover kun bliver opbevaret i tre måneder. På dette tidspunkt havde de fleste store internet-firmaer en politik om at gemme data i et år eller længere. EU-Kommissionen havde anbefalet at det skulle forkortes til et halvt år – og Yahoo valgte så at gå foran ved at skære det ned til tre måneder.
Tre år er gået og nu har Yahoo igen valgt at gå foran – men denne gang i den modsatte retning. Yahoo fortæller nu at man fremover vil gemme logfil-data i 18 måneder. Det er altså seks gange længere end hidtil.
Dermed går Yahoo med ét slag fra at være en af de internet-giganter, der opbevarer data i kortest tid, til at være en af dem der gemmer data i længst tid.
Den nye politik træder i kraft i juli. Yahoo begrunder den i et blogindlæg.
”I de sidste tre år har den måde vi og andre firmaer tilbyder tjenester online og den måde forbrugerne anvender nettet ændrer sig dramatisk. Så, vi vil beholde vores logdata længere end vi har gjort indtil nu – for at tilbyde forbrugerne en mere robust individuel oplevelse – mens vi fortsætter med at være innovative når det gælder transparens og muligheder for at beskytte sit privatliv,” skriver Yahoo's Anne Toth, der har titel som chief trust officer.
Disse data om brugernes søgeadfærd kan bruges til at tilbyde skræddersyede tjenester, men de kan også bruges til at levere målrettede reklamer.
Yahoo bliver da også kritiseret for sin beslutning om at gemme data i 18 måneder.
”Rent ud sagt er det meget skuffende. Vi havde en fornemmelse af, at søgemaskinerne endelig var begyndt at konkurrere om at beskytte privatlivet – at det er endnu en brik i puslespillet. Men det her signalerer noget andet,” siger Richard Esguerra fra Electronic Frontier Foundation til New York Times.
Den nye politik kan også bringe Yahoo i konflikt med EU-Kommissionens aktuelle krav om, at data kun må opbevares i seks måneder. Men Yahoo signalerer, at man vil forhandle med EU-Kommissionen for at nå frem til en løsning.